پیش بینی قیمت دلار ؛ چیزهایی که باید بدانید

در این چند روز اخیر شاهد نوسانات قیمت دلار بودیم پس به طبع ارائه پیش بینی قیمت دلار تبدیل به یک بازار گرمی توسط خیلی از افراد و یا حتی اقتصاد دان ها شده است. دلاری که با رشد نزدیک به ۱٫۰۶ درحال حرکت است و این قیمت دلار به تبع تاثیر خود را روی زندگی مردم دارد که موجب اعتراضاتی از جانب مردم شده است.

بازار داغ پیش بینی قیمت دلار

طی یک ماهه اخیر قیمت دلار از ۶۲۰۰ به چیزی نزدیک ۱۰۰۰۰ رسیده است که تقریبا با اعتراضات زیاد از جانب مردم و اصناف روبرو شد این اعتراضات به قیمت دلار دیروز سوم تیر ماه به اوج خود رسیده بود که کسبه بازار چارسو و علاالدین که یکی از مهم ترین اماکن خرید و فروش تلفن های همراه پایتخت هستند اتفاق افتاد. همه مردم امیدوار بودند که با تدابیر گروه اقتصادی دولت رشد بی سابقه قیمت دلار برای امروز کنترل شود و اما باز هم شاهد اعتراضات کسبه و اصناف مختلف بودیم.

پیش بینی قیمت دلار

نظر اقتصاد دان ها در خصوص کنترل  ( پیش بینی قیمت دلار )

در ادامه مقاله پیش بینی قیمت دلار باید بگوییم ، امیدواریم که این رشد قیمت دلار در چند روز اخیر کنترل شود تا علاوه بر ثبات اقتصادی و بهترشدن شرایط اقتصادی مردم باشیم و خطر بزرگ ورشکستگی اقتصادی را از خود دور کنیم. اقتصاد دانانی (مثل محمد مهدی بهکیش) پیشنهاد های زیادی برای ایجاد ثبات و آرمش در بازار ارز ارائه دادند ازجمله اینکه: باید دولت بازار ارز را آزاد کند تا شاهد ایجاد ثبات بخصوص در قیمت دلار باشیم. این نظر در حالی مطرح شد که دولت سیاست جدید ارزی خود را که از فروردین‌ماه سال جاری به مرحله اجرا درآورد بازار ارز را به رسمیت نشناخت و اعلام کرد که باید تمام معاملات ارزی به بانک‌ها و سامانه نظام یکپارچه ارزی ( سامانه نیما ) منتقل شود، این اتفاق باعث شد بازار ارز بع فعالیت غیر شفاف خود ادامه داد تا اینکه قیمت دلار ابتدا به ۶۰۰۰ و حالا به چیزی نزدیک ۱۰۰۰۰ تومان رسیده است. این اقتصاددان با بیان این‌که وقتی بازار ارز را غیررسمی اعلام می‌کنیم به طور طبیعی بانک مرکزی آن را در حوزه وظایف خود برای کنترل نمی‌داند و نمی‌تواند ورود کند.

اما در آخر، قیمت دلار بر اساس این سیاست ۴۲۰۰ تومان تعیین شده بود که به مرور با رشد مواجه شد و اکنون تا ۴۲۵۰ تومان نرخ‌گذاری می‌شود و اختلاف حداقل ۴۰۰۰ تومانی با بازار آزاد دارد. این فاصله موجب ایجاد رانت و مسائلی در سیاست ارزی شد. در نتیجه شرایط ایجاد شده در مدت اخیر واردات به شدت افزایش یافته و میزان ارز تخصیص یافته تا دو برابر در دو ماهه ابتدایی سال گذشته افزایش داشته است. در نهایت بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت تصمیم به تغییر در روش موجود گرفته و واردات بخشی از کالاها را ممنوع و در سایر کالاها نیز اولویت‌بندی برای اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین کردند.

با این حال طی جلساتی که اخیرا برگزار شده ظاهرا توافقاتی در حال شکل‌گیری است که براساس آن نرخ سومی برای دلار تعیین خواهد شد تا پاسخگوی سایر نیازهایی باشد که در سامانه ارزی تعریف نشده است.

قیمت دلار و ارز به نرخ امروز چهارم تیر ماه ۹۷

قیمت دلار و ارز در امروز به شرح زیر است:

قیمت دلار

myportal

۴ تیر ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی