بیشترین نرخ سود بانکی در سال ۹۷ کوتاه مدت و سپرده طولانی مدت

بیشترین نرخ سود بانکی در سال ۹۷ کوتاه مدت و سپرده طولانی مدت

بیشترین نرخ سود بانکی در سال 97,بیشترین نرخ سود بانکی,بیشترین نرخ سود بانکی 97

چندی پیش که بانک مرکزی بیشترین نرخ سود بانکی سال ۹۷ را اعلام کرد، به همین ترتیب موسسات مالی و اعتباری و بانک ها نیز سود خود را بر اساس سپرده کوتاه مدت و طلانی مدت اعلام کردند که در این خبر قصد داریم بانک و موسساتی که بیشترین سود را در نظر گرفته اند، با یکدیگر بررسی کنیم.

بررسی های اولیه حاکی از آن است که بانک ها بار دیگر بالاترین نرخ سود بانکی در سال ۹۷ را برای مشتریان اعلام کرده اند و مشتریان را وسوسه می کنند تا به افتتاح حساب بپردازند و سپرده روزشمار، کوتاه مدت و یا طولانی مدت با ۲۲% سود باز کنند.

بیشترین سود بانکی در سال ۹۷

با اینکه بیشترین سود سپرده کوتاه‌ مدت در شبکه بانکی در سال ۹۷، ۱۰% درصد و بیشترین نرخ سود بانکی ۱۵% درصد توسط بانک مرکزی اعلام شده است، فعالان بازار سرمایه ایران معتقدند بانک‌ها راه میانبری برای پرداخت سودهای بالاتر از سود تعیین‌شده به سپرده‌های بانکی پیدا کرده و مانع از اجرای واقعی دستورالعمل مذکور شده اند.

اواخر سال ۹۶ به دلیل نوسانات بازار ارز، بانک مرکزی که در مقابل انتقادات نسبت به خروج سرمایه مردم از بانک‌ها به دلیل کاهش سود بانکی قرار داشت، تصمیم به انتشار اوراق سپرده ۲۰ درصد گرفت تا رغبتی در مردم ایجاد کرده و منابع بار دیگر جذب شبکه بانکی شود.

به نظر می رسد وقتی بانک‌ها با سقف سود ۱۵ درصدی، هنوز هم به مردم ۲۰ درصد سود می‌دهند، پس این احتمال هم وجود دارد که سود ۲۰ درصد رسمی را هم بکنند ۲۵ درصد.

با بررسی های میدانی از شعب بانک‌ها مشاهده کردیم وقتی مردم تمایلی برای سپرده گذاری با سود ۱۵ درصد ندارد و به ویژه برای مبالغ کلان سودهای بالاتر و نرمش بانک‌ها در جذب منابع را طلب می‌کنند، بانک ها و موسسات اعتباری هم با تعیین حداقل مبلغ سپرده، نرخ سود بانکی را بعضا تا ۲۲ درصد هم در قالب طرح‌هایی که بانک در نظر گرفته بالا میبرند.

به طور مثال یکی از بانک های خصوصی معروف در طرح جدید خود برای سپرده های یکساله بالای ۱۰۰ میلیون تومان سود ۲۲ درصد را به عنوان بالاترین سود بانکی در سال ۹۷ در نظر گرفته است.

بیشترین سود بانکی کوتاه‌‌مدت

اگر می‌خواهید سپرده خود را در بانکی قرار دهید که بتوانید علاوه بر برداشت‌های مکرر، بالاترین نرخ سود بانکی روز شمار را نیز دریافت کنید، حساب «سپرده کوتاه‌مدت» بهترین پیشنهاد برای شماست.

در عکس زیر بانک و موسسات و میزان پرداخت سود بر اساس حداقل موجودی را مشاهده می کنید. همچنین سقف سود نیز در سمت چپ این تصویر آورده شده است.

بیشترین نرخ سود بانکی در سال 97,بیشترین نرخ سود بانکی,بیشترین نرخ سود بانکی 97

بیشترین سود بانکی بلند مدت

در تصویر بالا تمامی بانک ها و موسسات نظیر بانک مسکن، صادرات، ملت، صنعت و معدن، شهر، پارسیان و … آورده شده است. همچنین شما در ازای سپرده‌گذاری بلندمدت می‌توانید بیشترین نرخ سود بانکی را دریافت کنید.

به ادعای بانک‌ها، آن‌ها با اندوخته شما سرمایه‌گذاری می‌کنند و با پرداخت سود شما را در این سرمایه‌گذاری شریک می‌کنند. سود این سپرده‌ها از طرف بانک‌ها تضمین می‌شود لذا شما می‌توانید روی برداشت ماهانه سود اندوخته خود حساب کنید.

بیشترین سود بانکی در سال ۹۷ می‌تواند در بین بانک‌ها متفاوت باشد، مخصوصاً اگر رقم اندوخته شما رقم قابل‌توجهی باشد. در ازای این سپرده‌گذاری برخی بانک‌ها تخفیف‌هایی در خدمات بیمه خود نیز ارائه می‌دهند.

محمد امین اکرمی

۱۳ تیر ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی