آیا سربازی داوطلبانه می شود؟ طرح خدمت نظام وظیفه داوطلب ۹۷

آیا سربازی داوطلبانه می شود؟ طرح خدمت نظام وظیفه داوطلب ۹۷

طرح خدمت نظام وظیفه داوطلب مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؟ سربازی داوطلبانه برای مشمولان سربازی

آیا سربازی داوطلبانه می شود؟ طرح خدمت نظام وظیفه داوطلب 97

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از طرح جدید مجلس شورای اسلامی برای تغییر شیوه اجرای خدمت وظیفه عمومی خبر داد. آیا از این پس سربازی به صورت داوطلبانه خواهد شد؟

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره طرح جدید مجلس برای تغییر شیوه اجرای خدمت نظام وظیفه، گفت: شیوه های مختلفی از خدمت نظام وظیفه در کشورهای مختلف دنیا اجرا می‌شود که شامل خدمت نظام وظیفه حرفه‌ای، خدمت نظام وظیفه داوطلب، خدمت نظام وظیفه اجباری و خدمت نظام وظیفه مدنی می‌شود.

وی افزود: تنها در ۲۸ کشور دنیا خدمت نظام وظیفه اجباری اجرا می‌شود و در این بین معدود کشورهایی هستند که خدمت اجباری آنها بیش از  یک سال است که این شیوه اجرای خدمت سربازی مشکلات عدیده‌ای را به همراه دارد. برای مثال امروز بیشترین پرونده‌ در سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به فرار از خدمت سربازی است.

ابوترابی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی برای حل این مشکلات و اجرای بهتر خدمت نظام وظیفه، طرحی را پیشنهاد کرده‌است که بر مبنای آن خدمت سربازی به صورت “داوطلب بسیجی” اجرا شود که مشابه این طرح هم اکنون توسط سپاه در مرزهای کشور در حال اجرا است. در این طرح سپاه در استان‌های سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های غربی از مردم بومی منطقه به عنوان نیروی داوطلب بسیجی برای تامین امنیت مرزها استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: بر اساس طرح جدید مجلس که با الگو گیری از تجربیات سپاه در مناطق مرزی تدوین شده است، سربازی به صورت داوطلب و حرفه‌ای در می‌آید و می‌تواند تا ۵ سال به طول بیانجامد. البته کسانی که می‌خواهند در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند و سربازی هم نروند، می‌بایست سه برابر مبلغی را که ستاد کل نیروهای مسلح  برای یک سرباز هزینه می‌کند، پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون در کمیسیون امنیت مطرح شده است، گفت: قرار است با تشکیل کار گروهی متشکل از نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی این طرح بررسی شود.

محمد امین اکرمی

۸ مرداد ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی