جزئیات دزدیده شدن مدال فیلدز کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی+عکس

جزئیات دزدیده شدن مدال فیلدز کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی+عکس

جزئیات دزدیده شدن مدال فیلدز کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی

در مطلب قبلی که به معرفی کوچر بیرکار و بررسی جایزه فیلدز و اهمیت آن پرداختیم؛ حال گفته شده است که در مراسم دیشب جایزه فیلدز ۲۰۱۸ کوچر بیرکار نابغه ریاضیات دزدیده شده است.

مدال فیلدز ریاضی که روز چهارشنبه در ریودوژانیرو به کوچر بیرکار، تبعه کرد ایرانی ساکن بریتانیا اهدا شده بود دقایقی پس از اهدا در سالن برگزاری کنگره بین المللی ریاضی دزدیده شد.

برگزار کنندگان این مراسم با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از ناپدید شدن پاکت حاوی مدال که ریاضی دان کرد ایرانی در حاشیه مراسم بر روی یک میز جا گذاشته بود، اعلام کردند:

«تصاویر ضبط شده از مراسم در حال آنالیز و بررسی است و مسئولان برگزاری این رویداد به همراه پلیس در حال تحقیق بر روی این ماجرا هستند.»

کوچر بیرکار، ریاضی دان ایرانی، چهل ساله و متولد شهر مریوان است. او از سال ۲۰۰۰ به عنوان پناهنده سیاسی در بریتانیا زندگی می کند و به تدریس در دانشگاه کمبریج اشتغال دارد. او امسال به همراه سه ریاضیدان دیگر که دارای ملیت آلمانی، ایتالیا و هندی هستند به دلیل تحقیقات و کار بر روی پروژه هایی ارزشمند، مهمترین جایزه ریاضیات جهان را دریافت کرد.

به گزارش رسانه های فرانسوی آقای بیرکار بر خلاف سه برگزیده دیگر جایزه فیلدز در کنفرانس خبری پس از مراسم شرکت نکرد.

همچنین در پرتال دکتر سلام بخوانید : بیوگرافی کوچر بیرکار

به گزارش یک سایت اطلاع رسانی در برزیل مدال فیلدز دقایقی پس از اهدا به ریاضیدان ایرانی در یکی از سالن های برگزاری مراسم دزدیده شد. این گزارش حاکی است که دانشمند ایرانی مدال خود را که به همراه موبایل و کیف پول اش درون پاکتی قرار داشت بر روی میزی گذاشته بود اما در یک لحظه غفلت ناگهان متوجه شد که پاکت را دزدیده اند.

او به محض مطلع شدن از ماجرا برگزار کنندگان را در جریان قرار داد. مسئولان برگزاری دقایقی بعد پاکت را زیر یک تریبون پیدا کردند اما از مدال و کیف پول در آن خبری نبود.

مدال فیلدز عالی ترین نشان برای تقدیر از دانشمندان حوزه ریاضی در جهان است که از آن به عنوان نوبل ریاضیات نیز نام برده می شود.

این جایزه هر چهار سال یکبار به چهار دانشمند حوزه ریاضی که کمتر از چهل سال داشته باشند اهدا می شود.

جایزه فیلدز امسال در جریان برگزاری کنگره جهانی ریاضی در ریودوژانیرو به برگزیدگان اهدا شد. در این مراسم که برای نخستین بار در نیمکره جنوبی برگزار می شد حدود سه هزار نفر شرکت داشتند.

دزدیده شدن مدال فیلدز ریاضیدان ایرانی

محمد امین اکرمی

۱۱ مرداد ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی