تاریخ عید سعید غدیر خم سال ۹۷

تاریخ عید سعید غدیر خم در سال ۹۷ مصادف است با ۸ شهریور، ١٨ ذوالحجه و در تقویم میلادی برابر با ۳۰ آگوست می باشد.

اعمال عید سعید غدیر خم 

نماز شب عید غدیر
دوازده رکعت که فقط در آخر آن سلام میدهد و بین هر دو رکعت مینشیند و تشهد میخواند. در هر رکعت این نماز یک بار لا اِلهَ اِلاّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیی وَ » : حمد و هفت بار قل هو اللَّه میخواند و در قنوت آن ده بار میگوید سپس در سجده ده بار میگوید: .« وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ » : بعد یک بار میگوید ،« یُمیتُ وَ یُمیتُ وَ یُحْیی وَ هُوَ حَیٌّ لایَموتُ سُبْحانَ مَنْ اَحْصی کُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ سُبْحانَ مَنْ لایَنْبَغِی التَّسْبیحُ اِلاّ لَهُ سُبْحانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ سُبْحانَ ذِي الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ سُبْحانَ ذِي الْعِزَّةِ وَ الْکَرَمِ اَسْئَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ وَ مُنْتَهَی الرَّحْمَ ۀِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِالاِسْمِ الْاَعْظَمِ وَ کَلِماتِکَ التّامَّۀِ اَنْ تُ َ ص لِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ رَسولِکَ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی کَذا وَ کَذا اِنَّکَ سَمیعٌ مُجیبٌ.

نماز روز عید غدیر
بعد تشهد و ،« انا انزلناه » و ده مرتبه آیۀ الکرسی و ده مرتبه « قل هو اللَّه احد » ۱٫ دو رکعت نماز، در هر رکعت یک حمد و ده مرتبه [سلام] ۵۶ ۲٫ دو رکعت نماز، و بهتر آن است که در رکعت اول قدر و در دوم توحید بخواند. بعد از سلام به سجده رود و صد مرتبه شکر اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِأَنَّ لَکَ الْحَمْدُ وَحْدَكَ لا شَریکَ لَکَ وَ اَنَّکَ » : خدا (شکراً للَّه) بگوید، و سر از سجده بردارد و این دعا را بخواند بگوید. « شکر اًللَّه » و صد مرتبه « الحمد للَّه » باز به سجده رود و صد مرتبه … .« واحِدٌ اَحَدٌ صَمَدٌ لَمْتَلِدْ وَ لَمْتُولَدْهرکس این عمل را بجا آورد ثواب کسی را دارد که در روز عید غدیر نزد حضرت رسول صلی الله علیه و آله حاضر شده باشد و با آن حضرت بر ولایت بیعت کرده باشد و در درجهي صادقین- آنهایی که خدا و رسولش را در امر ولایت مولایشان امیرالمؤمنین
علیهالسلام تصدیق نمودند – باشد، و مانند کسی است که همراه رسول خدا و امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهمالسلام شهید شده، و همچنین مثل کسی است که زیر پرچم حضرت قائم علیهالسلام و در خیمهي ایشان از نجباء و نقباء باشد.
بهتر آنکه این نماز را نزدیک به زوال بخواند که در آن ساعت حضرت رسول صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین علیهالسلام را در [ غدیر خم به امامت و خلافت براي مردم نصب فرمود. ] ۵۷ ده مرتبه، و « قل هو اللَّه احد » ۳٫ غسل کند و دو رکعت نماز پیش از زوال به نیم ساعت بخواند، در هر رکعت حمد یک مرتبه، ده مرتبه بخواند. ثواب این نماز با صدهزار حج و صدهزار عمره برابر است و خداوند کریم « انا انزلنا » آیۀ الکرسی ده مرتبه،و [ حوائج دنیا و آخرت او را به آسانی و عافیت بر میآورد. ] ۵۸

عقد اخوت
یکی از سنتهاي حسنه در شرع مقدس اسلام عقد اخوت بین مؤمنین است که خود پیامبر صلی الله علیه و آله هم با علی بن ابیطالبعلیهالسّلام عقد اخوت بستند. در روز غدیر به این عمل حسنه تأکید بسزایی شده است تا آنجا اگر کسی خواست با دیگري پیمان اخوت ببندد و امکان حضور با برادر دینیاش را پیدا نکرد به کسی وکالت دهد که آن عقد را بخواند.

myportal

۳۰ مرداد ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی