اروپا چطور تحریم ها را دور می‌زند؟/ همکاری اروپا با ایران

اروپا چطور تحریم ها را دور می‌زند؟/ همکاری اروپا با ایران

همانطور که میدانید آمریکا تحریم‌ها جدید و ظالمانه‌ای را علیه ایران وصف کرده است و با پاره کردن برجام آن را به سرانجام خود رسانید، این در حالی است که اروپا با اینکه می‌خواهد روابط خوب خود را با آمریکا حفظ کند در تلاش است تا روابط خود با ایران را نیز حفظ کرده و به نوعی بر سر توافقات خود با ایران بماند.

دو خبرگزاری آلمانی در روز ۲۳ شهریورماه اعلام کردند که کشورهای آلمان و فرانسه و بریتانیا می‌خواهند با ایجاد نهاد مالی جدید ادامه همکاری ها با ایران را داشته باشند و این کار را بعد از اعمال تحریم ها علیه ایران انجام می دهند.

بر اساس گزارشی که روزنامه اقتصادی هندلزبلات و نشریه اشپیگل چاپ آلمان منتشر کرده اند، این نهاد مالی واسطه‌ای به عنوان یک بورس معاوضه عمل می‌کند و می‌تواند از طریق معاوضه و انتقال اعتبارات مالی، امکان دادوستد بین طرف‌های اقتصادی ایرانی و اروپایی را فراهم آورد.

برای مثال، ایران می‌تواند محموله نفت خود را به شرکتی در اسپانیا بفرستد، اما پول ناشی از فروش این محموله به عنوان اعتبار نزد این نهاد مالی واسطه‌ای باقی می‌ماند تا اگر برای نمونه یک خریدار ایرانی از یک شرکت ماشین‌سازی آلمانی ماشین‌آلات می‌خرد، این دادوستد با اعتبار ناشی از فروش نفت ایران به شرکت اسپانیایی تسویه شود.

با عملیاتی شدن این نهاد مالی واسطه‌ای یا بورس معاوضه، بدون انجام عملیات بانکی معمول یا نقل و انتقال وجه نقد یا مبادلات بانکی که مشمول محدودیت‌ها و اعمال تحریم‌های آمریکا خواهد شد، دادوستدها و مبادلات از طریق جابه‌جایی اعتبار در این نهاد مالی واسطه انجام می‌گیرد.

سخنگوی وزارت اقتصاد و امور مالی آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: این طرح یکی از چندین گزینه مدنظر کمیسیون اروپا برای ایجاد مسیرهای پرداخت مستقل به تهران است که بحث بر سر ایجاد آنها در جریان است.

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «اتحادیه اروپا، قصد دارد اطمینان حاصل کند که اثرات تحریم‌ها برای شرکت‌هایی که می‌خواهند کسب و کار مشروع خود را با ایران ادامه دهند، به حداقل برساند و آنها بتوانند به منابع مالی لازم دسترسی داشته باشند.»

به گزارش رادیو فردا، آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود، ولی سه کشور اروپایی شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان اعلام کردند که این توافق را حفظ خواهند کرد.

ایران و سه کشور اروپایی که در مذاکرات گروه پنج به علاوه یک برای حل‌وفصل برنامه هسته‌ای تهران حضور داشتند، در حال رایزنی برای یافتن راه‌حلی به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند.

ایران از اروپا خواسته تا با ارائه راهکارهای عملی، به تعهدات خود در قالب برجام عمل کند تا راهی برای ماندن ایران در این توافق باقی بماند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر) در سخنرانی خود در استراسبورگ اعلام کرد که کمیسیون اروپا مشغول بررسی راه‌هایی است تا پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای صنایع اروپا به حداقل برساند و نگذارد معاملات اروپا با ایران راکد شود.

به گزارش دویچه وله، کمیسیون اروپا قصد دارد حداکثر تا ماه دسامبر سال جاری بیانیه‌ای صادر کند و در آن توضیح دهد که چگونه می‌خواهد در برابر پیامدهای خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهد و تحریم‌های ناشی از آن را دور بزند.

در بروکسل گفته می‌شود که احتمالا در این بیانیه پیشنهادهای مشخصی نیز ارائه خواهد شد که چگونه می‌توان نقش یورو را در جهان تقویت کرد. یکی از گزینه‌های دیگر می‌تواند استفاده از “صندوق بحران یورو” (ESM) برای معاملات با ایران باشد.

حسن این صندوق آن است که تاکنون بطور جدی در بازارهای آمریکا فعال نبوده است و به همین دلیل هم آمریکا نمی‌تواند آن را مشمول تحریم‌ها کند. بر عکس آن، “بانک سرمایه‌گذاری اروپا” (EIB) برای این منظور مناسب نیست، زیرا در بازارهای آمریکایی فعالیت دارد.

در حال حاضر شرکت‌های اروپایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند، می‌توانند به دادگاه‌های اتحادیه اروپا شکایت و درخواست غرامت کنند. اما این کار نیز چندان عملی نیست، زیرا بازارهای آمریکا برای بیشتر شرکت‌های اروپایی بسیار جذاب هستند و آنها نمی‌خواهند در این زمینه ریسک کنند.

تحریم ها علیه ایران

mehdiofficial

۲۷ شهریور ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی