پرسپولیس به جمع چهار تیم آسیا پیوست/ استقلال حذف شد

پرسپولیس به جمع چهار تیم آسیا پیوست/ استقلال حذف شد

دیشب دو نماینده کشورمان به مصاف حریفان خودشان در دور برگشت یک چهارم نهایی بازی های آسیایی رفتند، این در حالتی بود که هر دوی آنها بازی های رفت خود را واگذار کردند و برای صعود به مرحله‌ی بعدی نیاز به برد داشتند.

در این دو دیدار که دیشب برگزار شد، پرسپولیس به مصاف الدحیل قطر رفت و توانست آن را در ورزشگاه آزادی با نتیجه‌ی ۱-۳ شکست دهد و در مجموع ۲-۳ از این تیم قطری عبور کرده و به مرحله‌ی بعدی بازی‌های آسیایی صعود کند.

این درحالی است که استقلال بازی رفت خود را در زمین حریف با نتیجه‌ی ۱-۳ واگذار کرده بود و در بازی برگشت باید با اختلاف ۲ گل حریف را شکست میداد که با این مهم مواجه نشد و در نهایت ۲-۲ مقابل السد متوقف شد تا از ادامه رقابت‌های آسیایی بازماند.

گزارش بازی پرسپولیس:

شاگردان برانکو ایوانکوویچ با خلق یک معجزه تاریخی راهی مرحله نیمه نهایی شدند.

به گزارش “ورزش سه”، بعد از شکست در بازی رفت و دریافت گل در نیمه اول، تقریبا می شد کار پرسپولیس را تمام شده دانست اما یک معجزه ۴۵ دقیقه خط بطلانی به تمام حوادث فوتبالی زد. شاگردان برانکو مردانه جنگیدند و موفق شدند در اوج ناامیدی و یاس یک صعود تاریخی را جشن بگیرند.

با گزارش این دیدار و حواشی آن حمید ابراهیمی و امیرحسین خیرخواه، خبرنگار و عکاس ورزش سه را در استادیوم آزادی همراهی کنید.

داوران:
روشن ایرماتوف، رسولف عبدو خمیدلو،
سعیدف جهانگیر ، شادموتوف، کووالنکو والنتین

ترکیب پرسپولیس:

علیرضا بیرانوند
سیدجلال حسینی
شجاع خلیل زاده
حسین ماهینی(۶۷ – شایان مصلح)
محمد انصاری
کمال کامیابی نیا
احمد نوراللهی
علی علیپور
امید عالیشاه
گادوین منشا (۹۵ – احسان علوان زاده)
بشار رسن(۸۷ – آدام همتی)

سرمربی: برانکو ایوانکوویچ

ترکیب الدحیل:

امین لکومته
محمد موسی
لوکاس مندز
مراد ناجی
سلطان البریک
بسام هشام(۸۹- محمد مونتاری)
لوئیز جونیور(۲۵- اسیم عمر مادیبو)
کریم بوضیاف
نام تائه هی
ادمیلسون
المعز علی(۸۵- یوسف العربی)

سرمربی: نبیل معلول

اخطار:

کمال کامیابی نیا(۱۳)، محمد انصاری(۲۷) شجاع خلیل زاده(۴۸)علی علیپور(۸۷)

هشام(۸۷) محمد موسی(۹۳)

شرح گل:

پرسپولیس ۰ الدحیل ۱: ( دقیقه ۳۳، کریم بوضیاف): ارسال ضربه ایستگاهی برای الدحیل با ارسال به شش قدم و دفع ناقص شجاع خلیل زاده به شکل اتفاقی به بوضیاف برخورد کرد تا گلی تصادفی به نام حریف ثبت شود و کار پرسپولیس برای جبران سخت تر شود.

پرسپولیس ۱ الدحیل ۱ : ( دقیقه ۵۸، سیدجلال حسینی): روی ضربه کرنر و ضربه سیدجلال حسینی ، پرسپولیس موفق به گشودن دروازه الدحیل شد تا امید برای جبران نتیجه بین آنها افزایش یابد.

پرسپولیس ۲ الدحیل ۱ : ( گل بخودی، دقیقه ۷۶) حرکت دیدنی علی علیپور و فرار به سمت محوطه جریمه با پاس عرضی و زمینی او با اشتباه مدافع الدحیل به گل دوم سرخپوشان تبدیل شد.

پرسپولیس ۳ الدحیل ۱ ( دقیقه ۷۹، گادوین منشا): پاس دیدنی بیرانوند برای گادوین منشا و قدرت بدنی این بازیکن در کنار تکنیکش باعث شد با عبور از مدافع الدحیل و در نهایت دروازه بان این تیم دروازه خالی را باز کند و گل صعود را به نام خود کرد.

شرح بازی

پرسپولیس با سود بردن از حمایت طرفداران خود در دقایق ابتدایی فرصت های مناسبی روی دروازه حریف شکل داد و در چند موقعیت قادر به باز کردن دروازه الدحیل بود که بی دقتی بازیکنان این تیم مانع از این اتفاق شد.
در ادامه الدحیل توانست با توجه به حضور بازیکنان باکیفیت خود در میانه زمین، نبض بازی را در دست بگیرد و بازی را متعادل کند. پرسپولیس اما با سود بردن از همکاری و آمادگی مناسب مثلث احمد نوراللهی، بشار رسن و ماهینی بیشتر حملات خود را از سمت راست تدارک ببیند که البته بی نتیجه و سرانجام باقی می ماند.
در حالی که انتظار می رفت سرخپوشان بتوانند با اضافه کردن به حملات خود به فرصت مناسب گل دست پیدا کنند، ضربه ایستگاهی به سود الدحیل و با بدشانسی بزرگ این تیم تبدیل به گل الدحیل شد. پرسپولیس بعد از گل الدحیل باز هم به حملات ناامیدانه خود ادامه داد و منشا نیز با به لرزه در آوردن تیرک دروازه الدحیل شانس دستیابی به گل را داشت اما در نهایت نیمه اول با یک گل به سود الدحیل خاتمه یافت.
اکنون پرسپولیس برای دستیابی به شانس صعود باید حداقل سه گل به ثمر رساند.
دقایق در نیمه دوم می گذشت و پرسپولیس نیز نمی‌توانست حتی خطری روی دروازه الدحیل شکل دهد تا همه ناامیدانه خیره به اسکوربردی شوند که شکست تک گله پرسپولیس را در این بازی نشان می داد. اولین گل از سیدجلال حسینی همان اتفاق لذتبخش و امیدوارکننده ای بود که همه انتظارش را می کشیدند. گل سیدجلال و بعد از آن جوانه زدن امید برای تیمی که هشتاد هزار نفر را در آزادی پشت و حامی خود می دید.
بعد از آن گل بخودی الدحیل و نمایش خیره کننده گادوین منشا روی ضربه بلند علیرضا بیرانوند. اکنون پرسپولیس یک ماموریت بزرگ را به پایان رسانده است و الدحیل شکست ناباورانه و غیر قابل فراموشی را در آزادی متحمل شده است. صعود با گل های سیدجلال حسینی، مبروک و شاهکار گادوین منشا

برترین بازیکن

گادوین منشا با خونسردی خود تمام هشتاد هزار نفر حاضر در استادیوم آزادی را با توپ آخر به سمت دروازه برد. یک گل تاریخی، با یک نمایش غیر قابل فراموش. جواهر سیاه پرسپولیس که در این فصل کمترین فرصت حضور در زمین را به دست آورده، در این جدال نشان داد از چه توانایی برخوردار است. حفظ توپ دیدنی و نمایشی باورنکردنی مقابل ستاره‌های گرانقیمت الدحیل قطر و در نهایت ثبت گل صعود.

اتفاق ویژه

برانکو به اولین مربی ایرانی تبدیل شد که توانسته دو بار پیاپی به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کند. تیم پر بحران و چالش او با خلق یک شگفتی خیره کننده به مرحله بعدی لیگ قهرمانان راه یافت و شاید اتفاق ویژه اکنون انتظار برای تکمیل این معجزه و صعود استقلال و یک دربی آسیایی باشد. همه ما منتظر صعود دیگر نماینده کشورمان هستیم.

دقایق حساس:

دقیقه ۸: ضربه سر علی علیپور به قصد صاحب فرصت کردن منشا، مهاجم نیجریه ای پرسپولیس را در کورس با تک مدافع الدحیل قرار داد که در نهایت گلر حریف با خروج خود مانع از ایجاد فرصت شد.
دقیقه ۲۰:حرکت انفرادی بازیکن الدحیل تا پشت محوطه جریمه و ضربه زمینی این بازیکن در حالتی خطرناک به خوبی از سوی علیرضا بیرانوند مهار شد.
دقیقه ۲۱: شوت از پشت محوطه جریمه از سوی گادوین منشا با برخورد به تیرک دروازه راهی اوت شد.
دقیقه ۲۷: الدحیل در ضد حمله در آستانه تک به تک شدن با علیرضا بیرانوند قرار داشت که توسط محمد انصاری متوقف شد. در حالی که تمامی نیمکت نشینان و بازیکنان الدحیل اعتقاد به اخراج مدافع پرسپولیس داشتند، ایرماتف با کارت زرد انصاری را جریمه کرد.
دقیقه ۳۰: ارسال از سمت چپ با بشار رسن در موقعیتی مناسب به علیپور رسید که این بازیکن نتوانست با ضربه سر دروازه الدحیل را تهدید کند.
دقیقه ۴۵: پرتاب اوت از سوی ماهینی در شرایطی که امید عالیشاه در فرصت ضربه زدن قرار داشت با دخالت منشا و از دست رفتن فرصت همراه شد.
دقیقه ۵۶: ضدحمله پرسپولیس با بشار رسن و پیش روی این بازیکن تا پشت محوطه جریمه با ضربه اش همراه شد که با دفع دروازه بان به یک کرنر تبدیل شد.
دقیقه ۶۰: اینبار ارسال از سوی حسین ماهینی در شش قدم با ضربه سر احمد نوراللهی راهی به دروازه الدحیل نیافت تا پرسپولیس همچنان با تساوی بازی را ادامه دهد.
دقیقه ۶۵: ارسال از سمت راست توسط امید عالیشاه و دخالت مدافع الدحیل در آستانه ورود به دروازه توسط امین لکومته مهار شد.
دقیقه ۶۶: شوت از پشت محوطه جریمه توسط احمد نوراللهی با فاصله کمی راهی اوت شد.

حواشی:

پیش از شروع بازی پرچم‌هایی از سوی هواداران روی سکوها به حمایت از این تیم برافراشته شد.
* مسوولان الدحیل قصد حضور در جایگاه خبرنگاران را داشتند که حراست با اعلام اینکه ممکن است هواداران پرسپولیس تحریک شوند از آنها خواست در جای دیگری حاضر شوند.
* پیش از شروع بازی چند هوادار پرسپولیس به دلایل مختلف بازداشت و در اختیار یگان ورزشگاه قرار گرفتند.

نکات ویژه

* سیامک نعمتی به دلیل محرومیت قادر به همراهی پرسپولیس در این بازی نیست. سیدجلال حسینی، حسین ماهینی، احمد نوراللهی و بشار رسن نیز علیرغم مصدومیت در ترکیب پرسپولیس به میدان رفته اند.
* پرسپولیس چهار دیدار اخیر خود در لیگ قهرمانان آسیا را در استادیوم آزادی با برتری به پایان رسانده بود.
* الدحیل نیز در چهار دیدار اخیر خارج از خانه خود به برتری دست یافته است.

گزارش بازی استقلال:

شاید اگر روزبه چشمی آن اشتباه باور نکردنی نیمه اول را انجام نمی داد استقلال امروز شگفتی پرسپولیس را تکمیل می کرد و به نیمه نهایی آسیا صعود می کرد اما افسوس که تیم شجاع شفر از برتری غافلگیر کننده اش بهره ای نبرد.

به گزارش “ورزش سه”، استقلال در بازی که نیاز به پیروزی پرگل داشت در دقیقه ۲۷ توسط عفیف از حریف عقب افتاد، در دقیقه ۳۳ و ۴۹ توسط باقری و تبریزی ۲ گل زد اما در دقیقه ۹۱ توسط بغداد بونجاح گل تساوی را دریافت کرد تا آبی ها در عین شایستگی از دور رقابت های لیگ قهرمانان آسیا حذف شوند.

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ / ساعت ۲۰:۳۰ / ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه
تیم داوری؛ داور اول: محمد تقی الجعفری / کمک ها: لی زو لیانگ و رونی مین کیات و یون وانگ یئول

ترکیب السد:

مشعل برشام
بوغلام خوخی
پدرو رورو
حامد اسماعیل
عبدالکریم حسن(۹۵ – علی اسدالله)
گابی
جونگ وو یونگ(۹۵ – سالم علی)
ژاوی
اکرم عفیف
حسن الهیدوس(۷۰ – ابوبکر)
بغداد بونجاح

سرمربی ژوسوالدو فریرا

ترکیب استقلال:

مهدی رحمتی
خسرو حیدری
پژمان منتظری
روزبه چشمی
میلاد زکی پور
علی کریمی
فرشید اسماعیلی
مهدی قائدی(۴۶- اللهیار صیادمنش)
طارق همام(۷۶ -وریا غفوری)
مرتضی تبریزی
روح الله باقری(۵۶- آرمین سهرابیان)

سرمربی وینفرد شفر

اخطار:

روزبه چشمی(۲۲) و (۵۱) فرشید اسماعیلی(۸۶)

یاسر ابوبکر (۸۱)

اخراج:

روزبه چشمی(۵۱)

شرح بازی:

استقلال در نیمه اول نمایش قابل قبولی داشت و به جز گلی که اکرم عفیف زد، السد فقط چند موقعیت از روی شوت های از راه دور داشت.
آبی ها در طول نیمه اول به خاطر شکست بازی رفت نترس تر و بی محبا به سمت دروازه السد حمله کردند اما در دقیقه ۲۷ اکرم عفیف موفق شد گل اول را وارد دروازه استقلال کند.
آبی ها بعد از این صحنه دوباره حملات خود را آغاز کردند و ۵ دقیقه بعد موفق شدند گل خورده را جبران کنند که این گل روی تیز هوشی باقری به ثمر رسید.
در ادامه استقلال بیشتر کنترل بازی را در اختیار داشت اما این تیم نتوانست از موقعیت های خود استفاده کند تا نیمه اول بازی با نتیجه یک بر یک به پایان برسد.

استقلال در نیمه دوم سراسر حمله شد تا بتواند گل های خورده بازی رفت را جبران و یک بازگشت رویایی را رقم بزند. شفر در همان شروع نیمه دوم صیادمنش را به جای قائدی وارد زمین کرد تا دوندگی را در خط هافبک تیمش بالا ببرد.

در دقیقه ۴۹ بازی مرتضی تبریزی سانتر دیدنی اسماعیلی را وارد دروازه السد کرد تا همه چیز برای صعود آبی ها به دور بعد فراهم به نظر برسد اما تنها ۲ دقیقه بعد از گل این تیم روزبه چشمی از زمین بازی اخراج شد تا تمام نقشه های شفر نقش برآب شود. بعد از اخراج چشمی شفر مجبور شد تعویض های خود را برطبق نبود یک بازیکن انجام بدهد و به همین دلیل روند حملات آبی ها کاملا با چالش روبرو شد.
در دقایق پایانی بازی اما بغداد بونجاح دروازه استقلال را از روی نقطه پنالتی باز کرد تا آبی ها نتوانند در بازی که شایستگی آن را داشتند پیروز شوند.

شرح گل:

۱-۰ (استقلال): در دقیقه ۲۶ اشتباه بازیکنان استقلال در یارگیری باعث شد اکرم عفیف در موقعیت تک به تک قرار بگیرد و او به راحتی دروازه استقلال را باز کرد.
۱-۱ (استقلال): در دقیقه ۳۳ بازی سانتر طارق همام با ضربه روح الله باقری همراه شد و اشتباه برشام باعث به ثمر رسیدن گل اول استقلال شد.
۲-۱ (استقلال): سانتر اسماعیلی از روی نقطه کرنر با ضربه تبریزی همراه شد و دروازه السد در دقیقه ۴۹ باز شد.
۲-۲ (السد): ضربه پنالتی بونجاح بر خلاف جهت حرکت مهدی رحمتی وارد دروازه استقلال شد.

اتفاق ویژه:

استقلال در بازی که شایستگی کسب پیروزی و حتی صعود به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را داشت، به تساوی رسید. جالب اینکه استقلال اولین تیمی در لیگ قهرمانان آسیا است که از السد در جاسم بن حمد شکست نخورده است.

بهترین بازیکن

علی کریمی امروز بهترین بازیکن استقلال بود و به جز موفقیت در کارهای دفاعی تقریبا در حملات این تیم هم نقش موثری داشت. او بدشناس بود که در دقایق پایانی ضربه اش وارد دروازه السد نشد.

دقایق حساس:

دقیقه ۱۵: توگیری باقری و پاس کات بک او با ضربه قائدی همراه شد که توپ در دستان برشام قرار گرفت.
دقیقه ۱۷: ضربه ایستگاهی باقری با برخورد به مدافعان السد به کرنر رفت.
دقیقه ۲۱: فرشید اسماعیلی از سمت چپ محوطه جریمه پا به توپ به مرکز زمین رفت اما شوت او با اختلاف زیاد به بیرون رفت.
دقیقه ۲۳ : سانتر از سمت راست به روی دروازه با ضربه بونجاح همراه شد اما توپ با اختلاف کم به بیرون رفت.
دقیقه ۳۴: سانتر فرشید اسماعیلی را روزبه چشمی قطع کرد اما توپ با اختلاف کم به بیرون رفت.
دقیقه ۳۵ : بونجاح در موقعیت تک به تک صاحب توپ شد اما رحمتی اجازه نداد دروازه تیمش باز شود.

دقیقه ۳۹: شوت ژاوی به زمین برخورد کرد اما رحمتی توپ را به کرنر فرستاد.

دقیقه ۴۵ : باقری در محوطه جریمه به زمین افتاد اما داور قبل از این صحنه خطای او را اعلام کرد.

دقیقه ۵۵: شوت اکرم عفیف از زاویه بسته به تیر دروازه استقلال برخورد کرد.

دقیقه ۶۳ : سانتر از سمت چپ با ضربه بونجاح همراه شد اما آرمین سهرابیان اجازه نداد ضربه او به دروازه استقلال برسد.

دقیقه ۶۷: سانتر زکی پور تنها به یک اشاره برای گل شدن نیاز داشت اما توپ روی سر صیادمنش سوار نشد و این موقعیت عالی از دست رفت.

۹۱: اکرم عفیف در موقعیت تک به تک با دروازه بان قرار گرفت ولی مهدی رحمتی روی او خطا کرد و داور نقطه پنالتی را نشان داد.

حاشیه:

امروز شفر ترجیح داده در ترکیب تیمش از قائدی تکنیکی استفاده کند تا بتواند حریف را غافلگیر کند.
شفر پیش از شروع بازی ناظر بر گرم کردن بازیکنانش بود و در رختکن حضور نداشت.
نویمایر به دلیل مصدومیت بازی با السد را از دست داده و نامش در ترکیب دیده نمی شود.
وریا غفوری نامش در ترکیب استقلال دیده نمی شود که این موضوع از اتفاق های عجیب ترکیب استقلال است.

mehdiofficial

۲۷ شهریور ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی