فواید و زیان های یک فناوری علوم هفتم ص ۵ جواب کامل ۹۷-۹۸

فواید و زیان های یک فناوری علوم هفتم ص ۵ جواب کامل ۹۷-۹۸

تحقیق درباره فواید و زیان های یک فناوری در محیط زندگی و راه هایی را برای کاهش زیان آن علوم پایه هفتم

فواید و زیان های یک فناوری علوم هفتم ص 5 جواب کامل 97-98

جمع آوری اطلاعات علوم پایه هفتم

در یک تحقیق گروهی دربارهی فواید و زیان های یک فنّاوری در محیط زندگی خودگزارش تهیه کنید و راه هایی را برای کاهش زیان های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامه دیواری به کلاس ارائه دهید

» لامپ کم‌ مصرف :

نوعی لامپ فلورسنت است و شیوه کار آن به‌ این صورت است که برخورد الکترون‌ها، اتم‌های جیوه داخل لامپ را برانگیخته و اشعه ماورای بنفش تولید می‌کند.
برخورد این اشعه نامریی با لایه فسفر پوشش داده شده روی سطح داخلی تیوپ، نور مریی ایجاد می‌کند که با تغییر فسفر می‌توان نورهایی با رنگ‌های گوناگون مانند سبز، زرد، سفید، قرمزو آبی ایجاد کرد.

مزایای لامپ های کم مصرف :

– این نوع لامپ‎ها حدود ۸ برابر بیشتر از لامپ‎های رشته‎ای عمر می‎کنند.
– اگرچه قیمت لامپ های کم مصرف نسبت به بقیه لامپ‎ها بیشتر است، اما با توجه به عمر زیاد و مصرف کمی ‌که دارند، به‌ویژه برای مصرف‎کنندگانی که بیشتر از هزار کیلو وات ساعت در ماه مصرف می‎کنند، مقرون به صرفه‌ترند.
– لامپ‌های کم‌مصرف به میزان قابل‌توجهی سبب کاهش مصرف انرژی می‌شوند. این لامپ‌ها یک پنجم لامپ‌های رشته‌ای، انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند.

مضرات لامپ های کم مصرف :

نور لامپ‌های فلوروسنت در طولانی مدت ممکن است موجب مشکلات زیر شود:
۱- خستگی زودرس
۲- افسردگی
۳- ضعف و بی‌حالی
۴- از دست دادن تمرکز ذهنی
۵- کاهش راندمان یا بازده کاری
۶- افزایش تنش‌های روانی
سایر عوارض این لامپ ها در قسمت زیر آمده است:

کک و مک:

لامپ های کم مصرف مهتابی اشعه های مضری دارند که باعث ایجاد کک و مک پوستی می شوند. استفاده از کرم های ضد آفتاب زیر نور لامپ های مهتابی در ممانعت از ایجاد کک و مک بسیار موثر است.از این رو باید تا حد امکان در برابر این نور قرار نگرفت و از کرم های ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده کرد.

سرطان سینه :

استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در اواخر شب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

نوری که از لامپ‌های فلورسنت فشرده منتشر می‌شود، بسیار شبیه به نور خورشید در هنگام روز می باشد و می‌توانند روی تولید هورمون ملاتونین در بدن انسان تاثیر منفی داشته باشد. ملاتونین از بدن انسان در برابر برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات و سینه محافظت می‌کند.

از حدود ده سال پیش دانشمندان به وجود ارتباط بین قرار گرفتن در معرض نورهای مصنوعی در هنگام شب و ابتلا به سرطان سینه پی برده بودند. دقیقا به همین دلیل است که کارمندانی که به طور شیفتی کار می‌کنند و مجبورند در طول شب کار کنند، بیش‌تر از دیگران به این بیماری‌ها دچار می‌شوند.

همچنین در پرتال دکتر سلام بخوانید :

انشا درباره فیل و فنجان پایه نهم

محمد امین اکرمی

۱۱ مهر ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی