جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۱ تا ۱۵ + حل فکر کنید ها ۹۸-۹۹

جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۱ تا ۱۵ + حل فکر کنید ها ۹۸-۹۹

پاسخ کامل تمامی فعالیت های علوم نهم فصل اول دوم سوم تا پانزدهم جواب فکر کنید های علوم پایه نهم فصل ۸/۹/۱۰/۱۱/۱۲/۱۳/۱۴/۱۵

جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۸ جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۱۰ جواب گفتگو کنیدهای علوم نهم تا آخر

جواب فکر کنید های علوم نهم,جواب فعالیت های علوم نهم,جواب فعالیت های علوم نهم فصل

تمامی حل های سوالات و چالش های فکری درس علوم پایه نهم – اول متوسطه در این مطلب پرتال دکترسلام جمع آوری شده است. ابتدا سوال نوشته شده و سپس در زیر آن جواب را می توانید بخوانید.

جواب فعالیت فکر کنید علوم نهم

به نظر شما آیا امکان حیات در عطارد و مشتری وجود دارد ؟ چرا ؟

خیر- زیرا اولاً میانگین دما در این دو سیاره بسیار نامناسب است- در ثانی جو )هوا( برای تنفس مناسب نیست – همچنین مشتری از جنس گاز و غبار می باشد که امکان سکونت وجود ندارد.

عطارد:

عطارد سیاره بی نهایت ها ست. در مناطقی که رو به خورشید قرار دارد دما به ۹۷۳ درجه سانتیگراد می رسد عطارد سه شرط لازم برای زندگی انسان را دارد. اکسیژن، آب به صورت بخار آب در جو و یخ در قطب ها و متان. اگر جو عطارد چنین موادی را دارد پس چرا دانشمندان معتقدند که حیات روی این سیاره امکان پذیر نیست؟
به چند دلیل: اول آنکه اکسیژن موجود در جو عطارد کمتر از آن است که برای حیات مناسب باشد. دومین دلیل دمای زیاد سیاره است و سوم آنکه وجود آب به صورت بخار است و نه مایع

قمرهای مشتری:

قمرهای بزرگترین سیاره منظومه شمسی به دقت توسط فضاپیمای گالیله مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های مغناطیس سنجی حاکی از احتمال وجود اقیانوس آب مایع در زیر قشر منجمد قمر اروپا است. حالت مشابه آن ممکن است در قمرهای گانیمد و کالیستو نیز وجود داشته باشد.

اگر چه فواصل زیاد آنها از خورشید دریافت پرتوهای کافی از خورشید را ناممکن می‌سازد و آب نمی‌تواند در سطح آن به شکل مایع یافت شود، ولی نیروهای حاصل از چرخش وضعی و جاذبه مشتری منابع گرمایی اندکی ایجاد می‌کند که می‌تواند برای ذوب برخی یخها کافی باشد.

فکرکنید علوم نهم

چرا بیشتر شخانه ها در اقیانوس ها سقوط می کنند؟

جواب فکرکنید علوم نهم

زیرا سه چهارم کره زمین را آب فرا گرفته است

هرگاه سنگی که جرمی بیش از یک کیلوگرم دارد، از جو زمین عبور کرده و بر سطح زمین سقوط کند، شهاب سنگ نامیده می شود. نام دیگر شهاب سنگ، شخانه است.

منشاء شهاب سنگ ها عمدتا کمربند اصلی سیارک هاست و در موارد کمی از مریخ، ماه و دنباله دارها منشاء می گیرد.

منجمان سقوط سالانه حدود ۳ هزار شهاب سنگ را در خشکی ها و دریاها ثبت کرده اند.

انواع شهاب سنگ:

شهاب سنگ ها بر اساس مواد تشکیل دهنده به سه نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

سنگی

آهنی

سنگی- آهنی

بیشتر شهاب سنگ هایی که تا کنون کشف شده اند از نوع سنگی می باشند و موارد نادری از نوع سنگی-آهنی کشف شده اند.

مشخصات شهاب سنگ:

اگرچه مواد تشکیل دهنده شهاب سنگ مشابه مواد موجود در زمین است اما چگالی شهاب سنگ ها بیش از سنگ های مشابه زمینی می باشد.

شهاب سنگ ها اغلب خاصیت مغناطیسی دارند که این ویژگی ناشی از داشتن آهن و فلزاتی نظیر نیکل در ساختار آنهاست.

سطح خارجی شهاب سنگ ها به صورت یک پوسته تیره رنگ نازک می باشد.

فکرکنید علوم نهم

به نظر شما تنوع و تعداد فسیل ها در محیط های دریایی بیشتر است یا بیابان ها؟ چرا؟

جواب فکرکنید علوم نهم:

در محیط دریایی – اولاً تنوع جانوری در محیط دریایی بیشتر است – در ثانی بدن جانداران توسط رسوباتی که در دریا ته نشین می شود پوشیده می شوند و از تجزیه دور می مانند )ولی در محیط بیابان به دلیل آب و هوای گرم و خشک تجزیه می شوند

فسیل چیست؟

معناى لغوى فسیل عبارت است از چیزى که از حفارى به دست آمده باشد. به عبارت دیگر فسیل ها، اجساد و بقایا و آثار موجوداتى مى باشند که پس از مرگ در بین رسوبات دفن شده و همراه با آن ها تحت تاثیر پدیده سنگ شدگى ( دیاژنز ) قرار گرفته اند.

بنابراین فسیل ها انواع باقیمانده جانورى و گیاهى نظیر جسم حیوانات و استخوان هاى مربوط به آن ها، تنه گیاهان قدیمى و ساختمان شان، کرم هاى نرم، ستاره هاى دریایى و غیره ( از نقطه نظر تشریحى ) و آثار و مواد به جامانده از آن ها نظیر فضولات، مدفوع، تخم ها ( آثار طبیعى ) و اثر لانه ها، آشیانه ها، رد پاها ( آثار مصنوعى ) را شامل مى شود و تمامى این ها به طور مستقیم توسط موجودات که در گذشته مى زیسته اند، به وجود آمده اند. بدین ترتیب براى آن که یک شى فسیل به حساب آید، بایستى بقایا و یا آثار فعالیت زیستى موجودات گذشته باشد.

انواع فسیل ها
به طور کلى فسیل ها را به دو گروه تقسیم مى نمایند :
١. فسیل هاى اندامى
٢.  فسیل هاى اثری

منظور از فسیل هاى اندامى، بقایاى حقیقى موجودات زنده مى باشند که در حالات بسیار مساعد شکل آن ها با شکل موجود زنده اصلى اولیه کاملا تطبیق مى کند و تغییر زیادى در آن صورت نگرفته است. اما فسیل هاى اثرى علائم غیر مستقیم حیات هستند که توسط موجودات بر جاى گذاشته شده اند. جاى پاهاى دایناسور، اثرات ناشى از خزیدن تریلوبیت ها و سایر شواهد فرآیندهاى حیات همچون فضولات و مدفوعات که به صورت فسیل در آمده اند همگى جزء فسیل هاى اثرى محسوب مى گردند.

گفت و گو کنید علوم نهم

امروزه مرجان ها در چه نوع محیطی از نظر عمق دریا و دمای آب زندگی می کنند؟

جواب گفت و گو کنید علوم نهم:

مرجان ها در آب های گرم و کم عمق و در دمای ۸۷ تا ۵۷ درجه سانتی گراد زندگی می کنند مانند جزیره کیش، قشم و خلیج فارس
نشان دهندۀ این است که قبلاً در این منطقه دریای گرم و کم عمق بوده است و بر اثر فعالیت های کوه زایی منطقه از آب خارج شده است.

مطلب کمک اموزشی در مورد مرجان ها:
مرجان‌ها تقریباً ۵۴۰ میلیون سال پیش در نتیجه ترکیب یک حیوان (توتیا) و یک گیاه تک‌سلولی در بدن بعضی موجودات مرکب، بر روی زمین ظاهر شدند. در آرایه‌شناسی‌های قدیمی‌تر مرجان‌ها را در سلسله بی‌مهرگان، شاخه کیسه‌تنان (مرجان‌ها، ژله‌ماهیان، شقایق‌های دریایی و هیدرها) و رده آنتوزوا (شامل مرجان‌ها و شقایق‌های دریایی) قرار می‌دادند.

مرجان‌ها ترکیبی هستند از پولیپ‌های مرجانی زنده و یک میکروجلبک تک سلولی هم‌زیست به نام زوگزانتله. پولیپ‌های یک کلنی مرجانی، از نظر ژنتیکی منحصر به فرد هستند. هر پولیپ یک جانور بی‌مهره است که تنها چند میلی‌متر ضخامت و چند سانتی‌متر طول دارد. پولیپ دارای دهان مرکزی است که به حفره داخلی بدن باز می‌شود. مجموعه‌ای از تانتاکول‌ها اطراف دهان مرکزی را فرا گرفته‌اند.

یک پولیپ مرجانی زندگی‌اش را به صورت یک لارو کوچک شناور آغاز می‌کند که به کوچکی سر یک سنجاق است. لارو به یک زیرساخت سخت متصل می‌شود و پس از آن دیگر هرگز تکان نمی‌خورد و خود را از طریق جوانه‌زدن تکثیر می‌کند.

مرجان‌ها می‌توانند از طریق جنسی نیز تولید مثل کنند؛ پولیپ‌های مربوط به هر گونه به‌طور هم‌زمان گامت‌های خود را در طول یک تا چندین شب و معمولاً در شب‌هایی که ماه کامل است، رها می‌کنند.

برخی مرجان‌ها می‌توانند ماهی‌های کوچک و پلانکتون‌ها را با استفاده از سلول‌های نیش زننده‌ای که بر روی تانتاکول‌هایشان وجود دارد، به دام بیندازند و شکار کنند؛ با این حال اغلب مرجان‌ها بخش اعظم انرژی و مواد غذایی خود را به کمک فتوسنتز جلبک‌های تک‌سلولی همزیست به دست می‌آورند. این جلبک‌ها در داخل بافت مرجانی زندگی می‌کنند و زوگزانتله یا سیمبیودینیوم نامیده می‌شوند؛

مرجان‌های دارای زوگزانتله به نور خورشید نیاز دارند و در آب‌های شفاف و کم‌عمق -عمدتاً در اعماق کمتر از ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) – زندگی می‌کنند. مرجان‌ها در ایجاد ساختار فیزیکی صخره‌های مرجانی که عمدتاً در آب‌های استوایی و نیمه‌استوایی واقع شده‌اند، سهم زیادی دارند؛ از جمله این ساختارها می‌توان به صخره‌های بلند مرجانی در ساحل کوینزلند در استرالیا اشاره کرد.

مرجان‌هایی که با جلبک‌ها همزیستی ندارند، می‌تواند در آب‌های عمیق‌تر زندگی کنند و همراه با گونه‌های ساکن آب‌های سرد همچون سرده لوفلیا در عمق ۳۰۰۰ متری (۹۸۰۰ فوت) اقیانوس‌ها به حیات خود ادامه دهند.

جواب فعالیت های علوم نهم فصل

چرا در مناطق کوهستانی قسمتی از جاده ها را به صورت پیچ های شیبدار می سازند؟

جواب فکر کنید علوم نهم

استفاده از سطح شیبدار سبب می شود تا با نیروی کمتری بتوانیم خودرو را جابجا کنیم . زیرا در این جالت از دنده سنگین تر استفاده می شود که گشتاور بیشتری را در چرخ ایجاد می کند

سطح شیبدار سطحی است که بازمین دارای  زاویه باشد . مانند جاده های کوهستانی  پلکان ساختمان – نردبان

تفاوت سطح شیبدار با اهرمها ، چرخ ومحورها ، وقرقره ها دراین است که ماشینهای قبلی همگی هنگام غلبه نیروی محرک برمقاوم یعنی هنگام حرکت نیروی محرک ونیروی مقاوم ماشین نیز حرکت می کند اما سطح شیبدار حرکتی ندارد والبته بازوی محرک وبازوی مقاوم هم ندارد .

در سطح شیبدار چون نیروی محرک روبه جلو ونیروی مقاوم روبه بالا حرکت می کند پس سطح شیبدار تغییرجهت نیرو دارد وچون نیروی محرک کم درمسافت طولانی ونیروی مقاوم زیاد در مسافتی کم جابجا می شود پس افزایش نیرو دارد .

درسطح شیبدارطول سطح شیبدار همواره از ارتفاع آن بیشتر است پس هرچه طول نسبت به ارتفاع بزرگتر باشد افزایش نیرو بیشتر خواهد بود . ومزیت مکانیکی آن هم نیزبیشترخواهد بود.مثلا اگر نردبانی را به دیواربچسبانیم بالارفتن از آن کار دشواری است اما اگر پایه آن را از دیوار دورتر کنیم راحت تر بالا می رویم وچنانچه نردبان را بزرگتر وباز هم از دیوار دورتر کنیم بسیار راحت تر بالا خواهیم رفت .

به وسیله سطح شیب دار می توانیم یک جسم سنگین را با وارد کردن نیرویی کوچک تر از وزن آن به داخل کامیون منتقل می کنیم.

کلمات کلیدی : جواب تمرین های علوم نهم , جواب فکر کنید علوم نهم, فکر کنید علوم ۹ , جواب تحقیق ها علوم نهم , جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۹, جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۱۱ ,جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۱۴

همچنین در پرتال دکتر سلام بخوانید :

محمد امین اکرمی

۱۸ مهر ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی