تازه ترین گفت و گو با رویا نونهالی

 تازه ترین گفت و گو با رویا نونهالی

رویا نونهالی کارنامه هنری درخشانی دارد این روزها در نقش عمه بلقیس به ایفای نقش پرداخته است و به طرفدارانش افزوده است در این بخش به مصاحبه با این هنرمند سینما و تلویزیون پرداخته ایم و رمز و راز موفقیت وی در حرفه اش را جویا شدیم.

رؤیا نونهالی (متولد ۲۴ بهمن ۱۳۴۱ در تهران) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است. نونهالی دارای تحصیلات در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.

آغاز فعالیت هنری از سال ۱۳۶۲ با بازیگری تئاتر. فعالیت در سینما از سال ۱۳۶۶ با حضور در فیلم «یار در خانه و…» ساخته خسرو سینایی. بازی در تلویزیون سال ۱۳۸۱ با مجموعه «خواب و بیدار» که باعث شهرت بیشتر وی شد.
رؤیا نونهالی در سال ۱۳۹۵ جزو داوران سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بود

7 درس از زندگي ‌رويا نونهالی

موفقيت را حاصل تعامل مي‌داند

رويا نونهالي كه در سال‌هاي فعاليتش جاي خيلي از زنان اين خاك نشسته، صحبتي از جنگ ميانزنان و مردان به ميان نمي‌آورد. او معتقد است، هر جامعه و حتي هر خانواده، موفقيتش را مديونتعامل 2جانبه مردان و زنان و مادران و پدران است.‌ رويا نونهالي در چنين خانواده‌اي متولد شده و مي‌گويد:

«در خانواده ما آدم بودن حرمت خودش را دارد. قرار است آدم‌ها به قدر آدم بودن‌شان حرمت داشته باشند.اگر بهترند حتما حرمت بيشتري دارند. در مورد پدرم اين برداشت با نوعي مهرباني و عاطفه نسبت به ما كه دخترانش هستيمو مادرم كه حتما خيلي مهم است و دوست داشتني، همچنان جريان دارد.

 

اين شيوه‌اي است كه يك مرد در زندگي با همسر و 5 دخترش اختيار كرده است و حتما نقشمديريت مادرم را بايد در گيومه گذاشت. حتي مي‌توان گفت اين شيوه‌اي است كه مادرم (يك زن) در زندگي با همسر و 5 دخترش اختيار كرده است.»

بر همين اساس او مي‌گويد: «شيوه زندگي مشترك را زن و مرد مشتركا ترتيب مي‌دهند.

فرهنگ زيستن زن و مرد در جامعه هم تابع همين تعامل 2جانبه است كه بايد به توفيق و باور مفهوم موفقيت در جامعه ختم شود.»

رویا نونهالی و همسرش

زن بودن را يك مانع در زندگي‌اش نمي‌داند

رويا نونهالي مي‌خواهد كه با تمام وجود زندگي كند. او مي‌گويد: «هرگز آرزوي مردن نكرده‌ام.با همه مشكلات و معضلات هرگز، حتي براي يك آن ذوق و شوق زن بودن را از دست نداده‌ام.
اين يك واقعيت است و شعار هم نمي‌دهم. خلأ‌هايي در زندگي هست كه باعث مي‌شود انسان آرزو كند،كاش در موقعيت‌ فعلي‌اش قرار نداشت؛ حالا فرقي نمي‌كند اين انسان زن باشد يا مرد.

شايد يك مرد هم بعضي مواقع به‌دليلي مسئوليت‌هايي كه به گردن دارد آرزو كند كه‌اي كاش زن بود.»

 

بي‌طرفانه، براي همنوعانش حرمت قائل است

رويا نونهالي نگاه ويژه‌اي به زندگي و قرارداد‌هايش دارد. تعريف او از حقوق‌بشر، ساده اما تامل‌برانگيز است.او معتقد است: «قرار نيست تمام حرمت آدميزاد به ميزان توفيقش بستگي داشته باشد. دركل آدميزادعنوان نماينده‌اي براي پروردگار روي زمين صاحب حرمت است و همه نمايندگان همه مجالسبه يك اندازه توانايي و حرمت ندارند اما نماينده مجلس بايد ذاتا محترم باشد.

در روزگار معاصر به‌همين حرف‌ها و حرمت‌ها مي‌گويند حقوق بشر.»

نقش را بازي نمي‌كند، نقش را مي‌سازد

رويا نونهالي از آن دسته بازيگراني نيست كه در هر فصل و هر سال با كار جديدي به سينما يا تلويزيون بيايد.
او محدود اما آگاهانه انتخاب مي‌كند و به همين دليل در ذهن‌ها مي‌ماند. نونهالي مي‌گويد:

«من بازيگرم و در بين چيزهايي كه به من پيشنهاد مي‌شود نقشي را انتخاب مي‌كنم، بعدسعي مي‌كنم نقش را در متن دنياي نمايشي به سمت ويژگي‌هاي متناسب با نقش كه با ديدگاه من موافق‌اندو باعث مي‌شوند نقش را دوست داشته باشم، هدايت كنم. اين شيوه ممكن است باعث شود كم‌كم نقش‌هايكمتري به تو پيشنهاد شود ولي در عين حال اكثر پيشنهادها قدري نزديك به انتخاب‌هاي تو باشند.»

به موفقيت خودش ايمان دارد

او خودش را يك فرد موفق مي‌داند و معتقد است: «تعريف موفقيت هم سخت است و هم آسان.همان سهل‌ممتنع معروف. سخت است اگر معناي موفقيت، رسيدن باشد.

رسيدن به چيزي كه خودت مي‌خواهي يا عرف و عادت و ارزش‌گذاري اجتماعي از تو مي‌خواهدو آسان است اگر بپذيري كه موفقيت مي‌تواند به اين معنا باشد كه بداني چه كاري از دستت برمي‌آيدو با شناخت توانايي‌هاي خودت بهترين خودت باشي. در مورد خودم، بله، من احساس مي‌كنم موفقم؛

چون هميشه خواسته‌ام و سعي كرده‌ام نمانم، در جا‌نزنم و در حركت باشم تا شايد كاشف بهترين كيفيت خودم باشم.»

در انتخاب كارش وسواس دارد

بعيد است كه كاري از او ديده باشيم اما نقشش را فراموش كرده باشيم.او راز ماندگار شدن نقش‌هايش را اينگونه بيان مي‌كند: «دوست ندارم نقش زن بي‌دست و پا‌و بي‌عرضه و نيازمند قيم را بازي كنم. اگر مرد هم بودم خوشم نمي‌آمد نقش چنين مردي را بازي كنم.

مگر آن‌كه مي‌توانست جايي، خود را از مهلكه برهاند. آدم‌ها دوست دارند با نقش‌هاي نمايشيِ ثابت قدم و قابل‌قبول همدل شوند.

 

گریم رویا نونهالی در سریال شهرزاد

«قابل‌قبول» نكته مهمي است؛ «قابل‌قبول» در مورد توانايي‌هاي يك آدم، در مورد يك نقش نمايشييعني اين‌كه بتواند «بهترينِ خودش» باشد و وقتي درباره نقش و نمايش حرف مي‌زنيم، نقش‌هايمتفاوت با حافظه كوتاه‌مدت بيننده زيبايي پيدا ‌كند و چه بهتر اگر حتي در حافظه بلندمدت او هم بماند.»/

زندگینامه رویا نونهالی

 

حرف‌هاي ساده را جدي مي‌گيرد

اهل كليشه‌پردازي نيست اما از ساده‌ترين حرف‌هايي كه كمتر به ذهن‌مان مي‌آيند، زيبا‌ترين تفسيرها را ارائه مي‌دهد.از نظر او مشكل جامعه ما و هر جامعه ديگر، فراموش كردن همين حرف‌هاي ساده است.

نونهالي مي‌گويد: «چقدر حيف كه بعضي حرف‌هاي خوب حيف مي‌شوند.
آنقدر گفته مي‌شوند، تكرار مي‌شوند و ناديده گرفته مي‌شوند كه از رمق مي‌افتند. مثل «عدالت» كه از حضرت‌علي(ع) نقل است،يعني هر چيز در جاي خود و چقدر حيف كه اجراي اين جمله به ظاهر ساده كار دشواري است.
تشخيص جاي درست هر چيز كار ساده‌اي نيست. تشخيص دادن كار ساده‌اي نيست وهر چه دنيا شلوغ‌تر مي‌شود، كار سخت‌تر مي‌شود.»

 

درگذشت ماه‌گل مهر و سوگواری رویا نونهالی

ماه‌گل مهر متولد مهرماه 1357 و فارغ‌التحصیل کارشناسی تئاتر از دانشکده‌ی هنر و معماری بودو مدت‌ها با بیماری سرطان مبارزه کرد. او که خواهرزاده‌ی «رویا نونهالی» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بود ،شامگاه چهارشنبه (سوم اردیبهشت‌ماه سال 93) در بخش سی‌سی‌یو بیمارستانی در تهران درگذشت.

در کارنامه هنری او همکاری با کارگردان‌هایی مانند بهرام بیضایی، اکبر زنجان‌پور، قطب‌الدین صادقی،محسن حسینی، نوشین تبریزی و روزبه حسینی دیده می‌شود.

 

 

پرشین وی

© مجله پزشکی و سلامت دکتر سلام | Hidoctor.ir