جانوران شکارچی ویژگی های متفاوتی دارند که به آنها در شکار کردن طعمه کمک می کند

جانوران شکارچی ویژگی های متفاوتی دارند که به آنها در شکار کردن طعمه کمک می کند

جانوران شکارچی ویژگی های متفاوتی دارند که به آنها در شکار کردن طعمه کمک می کند

جمع آوری اطلاعات در مورد خصوصیات جانوران شکارچی ۱۰ جانور مختلف جمع آوری اطلاعات علوم نهم

جانوران شکارچی ویژگی های متفاوتی دارند که به آن ها در شکار کردن طعمه کمک می کند. هر گروه، یک جانور شکارچی را انتخاب و درباره ویژگی هایی که به آن در شکار کردن کمک می کند. اطلاعاتی جمع آوری کند و گزارش را به صورت تصویری و جمله های کوتاه ارائه دهد؟

ببر طلایی :

یکی از شگفت انگیزترین موجوداتی که بر روی کره زمین زندگی می کند ببر طلایی است که به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. این ببر خزهایی به رنگ طلایی روشن، پاهایی رنگ و رو رفته (سفید) دارد و خط‌های نارنجی کم رنگی بر روی بدنش دیده می شود. این ببرهای نادر و کمیاب هم، ژن ببرهای بنگال را دارند و هم از سوی دیگر دارای ویژگی هایی از ببر سفید هستند.

تامارین امپراطور :

تامارین امپراطور، یک گونه کوچک و بسیار جالب توجه از میمون هاست که در جنگل های بارانی و دشت های پرو و برزیل یافت می شود. نام این میمون ها از سبیل های سفید بلندشان نشآت می گیرد که شباهت بسیاری با سبیل امپراتور آلمانی، ویلهلم دوم، دارد.

پلنگ برفی :

پلنگ برفی جادویی ترین و خشن ترین موجود روی زمین است که به عنوان یکی از جانداران در معرض خطر از آن یاد می شود و تغییرات اقلیمی باعث شده تا جمعیت این موجود به کمتر از ۷۰۰۰ کاهش یابد.

بدن و پاهای این موجود جادویی پوشیده از خز ضخیمی است و این مسئله باعث می شود تا به راحتی با شرایط آب و هوایی هیمالیا کنار بیاید و به زندگی خود در این کوه ها ادامه دهد. بدن آنها به رنگ سفید و خاکستری است و بر روی آن لکه های سیاهی دیده می شود. این رنگ آمیزی به پلنگ برفی این اجازه را می دهد که به راحتی در محیط اطراف خود را برای شکار پنهان سازد و سپس در فرصت مناسب حمله را آغاز نماید.

ساختار بدن این پلنگ بسیار جهش پذیر است به طوری که این موجود می تواند تا شش برابر طول بدن خود جهش داشته باشد و همین مسئله باعث می شود که به راحتی در مناطق سنگی و دامنه های پرشیب حرکت کند.

زرافه گردن کوتاه :

همه ما تا نام زرافه را می شنویم اولین چیزی که در ذهنمان شکل می گیرد تصویر گردن دراز این جاندار است اما جالب است که بدانید در گوشه ای از زمین زرافه گردن کوتاه نیز زندگی می کند.

این موجودات عجیب در جنگل های جمهوری دموکراتیک کنگو زندگی می کنند و به واسطه ی کمبود زیستگاه مناسب، جمعیت آنها به شدت رو به کاهش بوده و تا به امروز به کمتر از ۲۲۰۰۰ رسیده است. پاهای این موجودات شبیه گوره خر است و گردن بلندشان زرافه را در ذهن تداعی می کند گرچه که از نظر اندازه هیچوقت به پای زرافه های اصلی نمی رسد.

بالغ این حیوان حدود ۱٫۵۲ متر قد دارد و  وزن آن تا ۳۵۰ کیلوگرم می رسد. گوش های بلند آنها شنوایی بسیار بالایی را برایشان فراهم کرده به طوری که می توانند آرام ترین صداها را نیز بشنوند.

پلنگ ابری :

پلنگ ابری یک موجود خجالتی و بسیار زیباست که در جنگل های آسیای جنوب شرقی زندگی می کند و کمتر در طبیعت دیده می شود. همانطور که از نام این جاندار بر می آید، بدن آن پر است از نقش هایی که شبیه به ابرهای آسمان هستند.

پلنگ های ابری از کوچکترین اعضای خانواده گربه سانان بزرگ هستند و بالغ آنها تنها بین ۱۶ تا ۲۲ کیلوگرم وزن دارد. بدن این جانداران به رنگ های زرد – قهوه ای می باشد و لکه های سیاه و سفید ابر مانندی بر روی آن دیده می شود. اندازه دم این پلنگ ها برابر با طول بدن آنهاست و کمک قابل توجهی به حفظ تعادل آنها می کند.

پاهای قوی و پنجه های تیز  باعث می شود تا این جانداران، بالاروندگان خوبی باشند و بیشتر وقت خود را در درختان بگذرانند. جنگل زدایی و شکار غیر قانونی توسط شکارچیان باعث شده تا امروزه کمتر از ۱۰۰۰۰ پلنگ ابری در طبیعت وجود داشته باشد.

کبوتر نیکوبار :

کبوتر نیکوبار پرنده ای به رنگ سبز آبی است که در جزایر نیکوبار خلیج بنگال یافت می شود و پرهایش درخشان تر از همه ی گونه های پرندگان است.

این پرنده از بزرگترین گونه های کبوتران است و بالغ آن با ۴۰ تا ۴۲ سانتی متر طول، بیش از ۶۰۰ گرم وزن دارد. امروزه جمعیت این پرنده پر زرق و برق به سبب از بین رفتن زیستگاه، کمبود منابع غذایی و تجارت حیوانات خانگی به شدت کاهش یافته و نسل آن به خطر انقراض نزدیک و نزدیک تر می شود.

رنگینک آریارپه :

رنگینک آریارپه یک پرنده فوق العاده زیبا و در عین حال بسیار خطرناک است که بومی برزیل می باشد و به سبب تخریب زیستگاه، فقط ۸۰۰ عدد از آنها در طبیعت وجود دارند.

ویژگی جالب این گونه این است که پرندگان مرد زیبا تر از زنان هستند، آنها پرهای سفید یکدست، تاج قرمز روشن و بال های سیاه و دم دارند اما بر روی پرهای ماده این پرنده، سایه زیتونی روشنی دیده می شود.

پروانه بال شیشه ای :

یکی از عجیب ترین گونه در میان حشرات، پروانه بال شیشه ای است که بال های شفافی دارد و نام گذاری آن هم به سبب وجود همین بال های متفاوت است. بافت بال این پروانه ها بسیار خاص می باشد و به گونه ای است که به جای انعکاس و پراکنده کردن نور، به آن اجازه می دهد تا عبور کند و همین امر موجب شفافیت بال ها می شود.

این پروانه های شگفت انگیز در جنگل های مرطوب و باغ های آمریکای مرکزی زندگی می کنند. دور بال های این پروانه ها خطی به رنگ قهوه ای تیره وجود دارد و هیمن امر موجب می شود که بتوانید آنها را ببینید. بدون این خطوط، تشخیص این پرنده ها در طبیعت امری تقریبا غیرممکن بود.

میگوی آخوندکی :

میگوی آخوندکی موجودی آبزی است که در آب های گرم اقیانوس هند و اقیانوس آرام یافت می شود و برخی آن را رنگین ترین موجودات اقیانوس، روی زمین می دانند چرا که پوسته بیرونی بدن آنها رنگ های خیره کننده ای همچون قرمز، نارنجی، سبز و آبی را در خود دارد.

علاوه بر بدن فوق العاده رنگارنگ، این میگوها یکی از پیشرفته ترین سیستم های دید را در میان جانداران دارند. چشمان آنها دارای ۱۶ قطب پذیرنده رنگ هستند در حالی که انسان ها فقط ۳ قطب دارند. بنابراین، چشم های این آبزیان می توانند رنگ های بیشتری نسبت به چشم های انسان را پردازش کنند و حتی می توانند نور ماوراء بنفش را نیز ببینند.

حشره خوار جهنده :

حشره خوار جهنده یک پستاندار کوچک است که به طور انحصاری در آفریقا یافت می شود و ۲۰ گونه شناخته شده از آن در جنگل ها و چمنزارها زندگی می کنند.

این جانداران دارای اندام های باریک، پاهای بلند، دم بلند و چشم های بزرگ هستند و خز بدن آنها به رنگ های سیاه، قهوه ای، سفید و خاکستری می باشد. حشره خواران جهنده با کمک پاهای عقب بلند، می توانند مانند یک خرگوش جهش کنند و حس شنوایی و بویایی قوی به آنها این امکان را می دهد که به راحتی از دست شکارچیان فرار کنند وطعمه خود را نیز به راحتی بیابند.

همچنین در پرتال دکتر سلام بخوانید :

جواب فعالیت های علوم نهم فصل ۱ تا ۱۵

محمد امین اکرمی

۲۰ مهر ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی