مقدار نور برای رشد درخت لیمو ترش

س (5)

درخت لیمو ترش از آن درختهایی است که باید در هر خانه ایی باشد زیرا لیمو ترش از خواص برخوردار می باشد حال ما برای شما نحوه ی تکثیر درخت لیمو ترش را در سایت گذاشته ایم.

لیمو ترش، لیمو شیرازی

نام علمی: Citrus aurantifolia

نام انگلیسی: Bearss Lime, Persian Lime

خانواده: مرکبات (Rutaceae)

لیمو ترش، لیمو شیرازی

لیمو ترش گیاهی همیشه سبز و زیباست با رایحه ای منحصر به فرد. بسیار شبیه لیمو عمانی است ولی پوست کلفت تر از آن است و رایحه آن کمتر از  رایحه قوی لیمو عمانی است.مزیت لیمو شیرازی در مقایسه با لیمو عمانی سایز بزرگتر میوه، نداشتن هسته، مقاومت به سرمای بیشتر، نداشتن خار بر روی درخت است. همچنین میوه چیده شده دارای ماندگاری بیشتری است. لیمو شیرازی تلخی خاص و منحصر به فرد لیمو عمانی را ندارد.زادگاه این گیاه ایران بوده و به مرور در سطح جهان کاشته شده و امروزه به صورت تجاری در بسیاری از کشور ها کشت می شود و در مناطق استوایی در تمام سال میوه می دهد.لیمو ترش درختی است متراکم، با تنه کوتاه و ضخیم که شاخه های نامنظم و بی خاردار دارد. ارتفاع آن بین ۶-۳ متر است و قطر تاج پوششی آن به ۵-۴ متر هم می رسد.رنگ برگ ها سبز روشن است. برگ های آن مرکب است ولی نمای برگ ساده را دارند. آن ها متناوب، کامل و بیضوی شکل هستند و طولی بین ۱۰-۵ سانتیمتر دارند.گل ها به رنگ سفید و ۲-۱ سانتیمتر قطر دارند و روی گل آذینی خوشه ای شکوفا می شوند. می تواند در طول سال گل دهد.میوه خوراکی، بیضوی تا گرد و سبز رنگ است. میوه آن در ۶ سایز تجاری تولید می شود و معمولا طول میوه ها ۵-۳ سانتیمتر است.سیستم ریشه ای درخت سطحی است و سرعت رشد درخت متوسط است.هر سال هرس ملایم می شود و شاخه ها را به سطح زمین نزدیک نگاه می دارند تا میوه چینی ساده گردد. هر چند امروزه ارقام پا کوتاهی از آن تولید شده که فقط تا ارتفاع ۲ متر رشد می کند. همچنین شاخه های جانبی و شاخه ها یی که به طرف پایین رشد کرده اند یا بهم پیچیده اند را حذف کنید چون وزن میوه چنین شاخه هایی را به طرف پایین می کشد و فرم درخت را خراب می کند. تنه جوش و پاجوش ها را در اوایل بهار باید خذف کرد.همچنین این گیاه نسبت به جابجایی حساس است و مشکل جابجا می شود.

نیازمندی های محیطی

خاک:

بهترین رشد را در خاک های غنی و سبک با زهکش خوب دارد. خاک تقریبا سنگین را هم تحمل می کند. در موقع کاشت، گودالی را با عمق یک متر حفر کرده و خاک مناسب می ریزند و سطح  آن را به حالت تپه مانند درآورده؛ بطوریکه پس از کاشت،  طوقه گیاه در بالاترین سطح قرار گیرد.

آبیاری:

آبیاری درختان تازه کاشته شده، دوبار در هفته و گیاهانی که به خوبی استقرار یافته اند، یکبار در هفته کافی است. هنگامی که به روش گفته شده در قسمت ” خاک” گیاه را بکاریم در این حالت که شیب بستر از تنه به طرف بیرون است، مانع تجمع رطوبت در اطراف ریشه درخت می گردد و مانع بیماری پوسیدگی طوقه می شود که این گیاه به آن حساس است. این گیاه به خشکی کشیدن حساس است.

نور:

برای میوه دهی خوب نیاز به مکانی با  ۱۰ ساعت نور مستقیم آفتاب دارد. در صورت نگهداری به صورت گیاه آپارتمانی، روزانه ۳-۲ ساعت نیاز به نور مستقیم آفتاب دارد.

دما:

درخت لیمو ترش به سرما حساس است و فقط در اقلیم های معتدل که برودت هوا به کمتر از منفی ۵ نمی رسد کشت می شود. همچنین به گرمای شدید حساس است.

 

تکثیر

با کاشت بذر آن می توان گیاه را تکثیر کرد. با قلمه گیری از چوب سخت می توان گیاهان جدید بدست آورد.

منبع: گل و گیاه

myportal

۴ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی