چرا باید شارژر موبایل را از پریز برق بکشیم؟

چرا باید شارژر موبایل را از پریز برق بکشیم؟

اگر گوشی های ساده نوکیا را یادتان باشد پس اینکه باتری شما کامل شارژ میشد به شما پیغامی میداد که لطفا آداپتور را جهت صرفه جویی از برق بکشید. این روزها اغلب افراد حداقل از یک گجت الکترونیکی که از وجود باتری شارژی استفاده می‌کند، بهره می‌برند. یکی از سوالات متدوالی که همیشه در ذهن کاربران مطرح بوده، خارج کردن آداپتور شارژر پس از شارژ گجت الکترونیک از پریز برق است؟ اگر جواب این سوال مثبت است دلیل آن چیست؟

این روزها دیدن مناظری نظیر اتصال چندین شارژر که به پریزهای برق که در سوی دیگر به گجت الکترونیکی متصل نیست، در منازل و محل کار به امری عادی تبدیل شده است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا پس از شارژ شدن گجت الکترونیک خود، آن را از شارژر جدا کرده، اما آداپتور شارژ و کابل مورد نظر را همچنان متصل به پریز برق باقی گذارند. آیا اتصال شارژری که در سوی دیگر به گجتی الکترونیک متصل نیست، همچنان انرژی الکتریکی مصرف می‌کند؟ آیا میزان انرژی زیاد است؟

همانطور که می‌دانید، واحد محاسبه‌ی میزان انرژی الکتریکی مصرفی کیلووات ساعت یا ۱۰۰۰ وات ساعت یا ۳.۵ میلیون ژول انرژی است. یک گجت الکترونیک که مصرف آن ۱٫۰۰۰ وات باشد، در طول یک ساعت اتصال به پریز برق بیش از یک کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند، حال آنکه یک گجت الکترونیک با مصرف ۱۰۰ وات، این میزان انرژی را در ۱۰ ساعت مصرف خواهد کرد.

براساس اطلاعات موجود، میانگین تعرفه‌ی دریافتی از مشترکان برق خانگی در ایران به ازای هر کیلووات ساعت تا این لحظه ۵۰ تومان است. البته بنابر گزارش‌های منتشر شده به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد تا تعرفه‌ی مصرف برق را افزایش دهد.

در صورتی که شارژر اصلی آیفون را بصورت مداوم به پریز برق متصل کنیم، در حالتی که هیچ گجتی به سوی دیگر این شارژر متصل نشده باشد، باز هم شاهد مصرف انرژی خواهیم بود. برآوردهای انجام شده توسط ZDNet نشان از این دارد که در صورت اتصال شارژر آیفون بصورت مداوم به پریز برق، شاهد مصرف ۱.۵ کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در طول یک سال خواهیم بود که هزینه‌ای قریب به ۸۰ تومان را روی دست کاربران می‌گذارد. به طور حتم مبلغ ۸۰ تومان برای مصرف یک سال را نمی‌توان زیاد خواند، حال آنکه وجود چندی شارژر در کنار هم نیز حداکثر مبلغی ۱۰۰۰ تومانی را در صورت وجود ۱۰ شارژر به هزینه‌های کاربران اضافه می‌کند.

البته هزینه‌ی تامین انرژی مورد نیاز برای اتصال چندین شارژر مشکل اصلی نیست، بلکه با احتساب چندین هزار شارژری که در منازل و ادارات مختلف به این روش به پریز متصل هستند، میزان آلودگی تولید شده برای تامین انرژی مصرفی، مساله‌ی اصلی است.

myportal

۲۷ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی