چگونه ترس را در خود بکشیم و به اهداف برسیم

چگونه ترس را در خود بکشیم و به اهداف برسیم

ترس عامل بازدارنده از خطرات احتمالی است ولی زیادی بودن آن باعث میشوند که به آن جایگاهی که حقتان است نتوانید برسید. برای همین اگر شما آدم به اصطلاح ترسویی باشید حتما اهداف از دست شما دور خواهد ماند. ولی مسئله ای که وجود دارد این است که چگونه باید ترس را درخود بکشیم به سمت موفقیت قدم برداریم؟ در این مطلب موضوع بحث ما همین مسئله میباشد و به طور خلاصه راهکارهاای را به شما پیشنهاد میدهیم. اگر در کشتن ترس در خود مصمم هستید و احساس میکنید بیش از اندازه ترسوئید حتما به مشاور روانشناسی مراجعه کنید.

  • زخم های درونی خود را بشناسید

وقتی به عنوان انسان ناکامل مطرح شویم نوعی رنج را با خود و درون خود حمل می کنیم و آن “خود مجروح” ماست. این قسمت بیمناک شماست که می خواهد از ناراحتی و درد در امان باشد.

برای دنبال کردن رویا باید خوشنودی از خود را کنار بگذارید و وارد عمل شوید برای خودتان چالش هایی تعیین کنید و در آن ها ثابت قدم بمانید. کمی هیجان انگیز اما ترسناک است.

بنابراین “خود مجروح” شما باتمام عللی که شما از رسیدن به رویایتان منع می کند کنار می اید. این یعنی رفتار خود تخریبی. یعنی خودمجروح شما تمام سعی خود را می کند تا شما را متوقف کرده و در امنیت نگه دارد. اما وظیفه شما این است که به آن اجازه ندهید کنترل شمارا به دست گیرد.

افکار و احساسات منفی که از همین خود مجروح به وجود می آید سعی دارد به شما چیزی درباره خودتان نشان دهد. برای حل این مشکل باید به خود مجروح تان بفهمانید که می خواهید رویایتان را دنبال کنید مهم نیست آن رویا چه باشد فقط می خواهید به آن برسید. از او بپرسید که از چه چیزهایی هراس دارد و چه چیزی به کم کردن نگرانی های او کمک می کند. اینگونه به جای این که پر از ترس و منفی گرایی شوید بیشتر به جلوتر قدم برمی دارید.

  • به خرد درونی خود متوسل شوید

درون همه ما انسان ها منبع عشق بی قیدوشرط، خرد و شفا می باشد. درون ما انرژی قوی ای در کهکشان است که می توانید برای حمایت به آن تکیه کنید. برخی به آن قدرت برتر، نیروی زندگی، طبیعت واقعی یا خدا می گویند. می توانید آن را بینش یا هوشیاری در نظر بگیرید.

من آن را خدا و فردی خردمند در درون خود می دانم. صدای آن همیشه آرام، روشن و مثبت است و خود مجروحم را تسکین می دهد. همیشه می توانید با این وجود درونی ارتباط برقرار کنید و او شما را به راه های درست هدایت می کند. بر اساس باورهای معنوی و ایمان خود عبادت کنید تا بتوانید بهتر با این قدرت برتر ارتباط برقرار کنید. به جز این راه راه های دیگری مثل مراقبه، یادداشت های روزانه، وقت گذراندن در طبیعت یا هر روشی که مناسب حال شما باشد نیز موثر هستند.

هر وقت درگیر افکار منفی شدید و با ترس مواجه شدید روی قلب خود تمرکز کنید و از فرد خردمند درونی خود بخواهید که به شما کمک کند.

  • هدایای ذاتی خود را تشخیص دهید

در داستان جوجه اردک زشت، بچه قویی را که تصور می کنند اردک است و زشت. هرگز با او ارتباط برقرار نمی کنند و این ها احساسات او را به شدت جریحه دار می کند تا زمانی که در می یابد هرگز اردک نبوده بلکه یک قوی زیباست.

خیلی از ما بیشتر سعی می کنیم با محیط خودمان را وفق بدهیم و از آنچه که واقعا هستیم کاملا دور می شویم. سعی کنید بیشتر درباره فطرت و خوی ذاتی خود بدانید و آن را تحسین کنید. استعدادهای ذاتی یا همان عناصری که همیشه در شخصیت شما وجود داشته است را کشف کنید و سعی کنید با کسب دانش، مهارت و تمرین آن ها را تقویت کنید. یکی از راه ها برای تشخیص دادن استعدادهای ذاتی پاسخ دادن به این پرسش هاست:

  1. در سن هشت سالگی چه چیزی شما را به خود جذب می کرد که هم اکنون نیز به آن جذب می شوید؟
  2. رویایی که هرگز به کسی درباره آن نگفته اید چیست؟
  3. چه چیزی باعث غرور شما می شود؟ چرا؟
  4. چه موقعیتی باعث اندوه و درد واقعی در شما می شود؟
  5. چه کارهایی باعث شادی و سرزندگی شما می شود؟ چرا؟
  6. هر چه بیشتر روی نقاط قوت خود کار کنید بهتر می توانید با ترس های درونی خود مقابله کنید.
  • اعتماد به خودتان را تقویت کنید

وقتی ترس دانه های خود را در ما کاشته باشد دیگر کار را قبل از اتمام رها می کنیم یا آن را به تعویق می اندازیم. ایجاد خود اعتمادی تاثیرات افکار ناشی از ترس را از بین می برد و قدرت عشق را در درونمان تقویت می کند.

اعتماد به خود نتیجه مسائلی چون رضایت از وضعیت کنونی، دوست داشتن دیگران، شرکت کردن در کارهای مهم، دور بودن از عادت ها و توانایی مدیریت استرس های روزانه می باشد.

وقتی به خودتان اعتماد داشته باشید می توانید بدون هیچ نوع آسیبی با مخالفت ها مواجه شوید. وقتی به خودتان اعتماد داشته باشید هنگام استرس توانایی این را دارید که خودتان را آرام کنید و به جای افکار منفی و رفتارهای خود تخریبی روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

وقتی به خودتان اعتماد داشته باشید با کمال و ارزش هایی چون بخشش، اعتماد و احترام به دیگران زندگی می کنید.

در رابطه با رویایتان نیز به خودتان اعتماد کنید و تا زمانی که آن رویا به حقیقت نپیوندد آن را کنار نگذارید.

حرکت از ترس به سوی کمال

باز هم می گویم منفی گرایی، خود تردیدی و ترس عوارض بسیار مخربی دارندو تا زمانی که احساس خوبی درباره خودتان نداشته باشید زندگی بسیار سخت می شود. اکنون بیدار شوید و تشخیص دهید که آیا برای تحقق رویای خود کاری انجام داده اید یانه؟

آرزو، امید و رویا در زندگی بسیار مهم هستند و مستحق پیوستن به واقعیت می باشند. تمام این ها از جای اصیلی در درون ما می آیند که می خواهد تکامل یافته و شاد و خوشحال باشند.

نظر شما چیست؟ بیایید خودمان را بشناسیم. استعدادهای ذاتی خود را تقویت کنیم و منفی گرایی ها را دور بریزیم. بیایید به خودمان انقدر اعتماد کنیم که بتوانیم در راه رویاهایمان قدمی برداریم و دیگران را نیز تشویق کنیم زیرا دنیا به انسان های سرزنده و تکامل یافته نیاز دارد.

myportal

۲۵ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی