زهرا کیانی در رقابت های آسیایی ۲۰۱۸ + عکس

بیوگرافی کامل از زهرا کیانی ووشوکار و تالوکار مشهور ایرانی

عکس و فیلم مسابقه زهرا کیانی در رقابت های آسیایی ۲۰۱۸

زهرا کیانی متولد ۴ مهر ۱۳۷۸ در شهرکرد، ووشوکار و تالوکار ایرانی است. زهرا کیانی هم مانند بسیاری از ورزشکاران در رشته تالو، کیانی نیز دارای پس زمینه‌ای در رشته ژیمناستیک است. زهرا تا ۸ سالگی در رشته ژیمناستیک فعالیت داشته و از طریق یکی از دوستانش با ووشو آشنا گردید و به این ورزش روی آورد و از همان ۸ سالگی در رشته ووشو فعالیت می‌کند. کیانی برای اولین بار در سن ۱۰ سالگی در مسابقات برون مرزی شرکت کرد که موفق به کسب مدال نقره شد. زهرا کیانی در ششمین دوره ووشو قهرمانی جوانان جهان موفق به کسب مدال طلا در بخش چانگ چوان و چیانگ شو شد. زهرا همچنین در بخش جین شو با نمره ۹٫۳۹ بعد از ورزشکار چینی «مِنگزوان ژِنگ» که مدال طلا را با نمره ۹٫۴۰ را به دست آورد موفق به کسب مدال نقره شد. زهرا کیانی با کسب دو مدال طلا و یک نقره موفق‌ترین و پر افتخارترین ورزشکار ششمین مسابقات جوانان جهان در بلغارستان بود و توسط منتقدین «فوق‌العاده» نامیده شد. کیانی با کسب مدال نقره در سیزدهمین مسابقات جهانی ووشو با امتیاز ۹٫۵۲ بعد از حریف روسی «ساندرا کُنستانتینُوا» باامتیاز ۹٫۵۳ که به مدال طلا رسید. وی نخستین بانوی تالوکار ایرانی است که در بخش تالو در رده سنی بزرگسالان به مدال جهانی دست یافته است. ووشو یا کونگ فو به مجموعه هنرهای رزمی چینی گفته می‌شود که امروزه با نام های سی ام ای نیز شناخته می‌شود.این هنر رزمی در دو بخش ساندا و تالو برگزارمی‌شود. تالو یکی از بخش‌های ورزش ووشو می‌باشد. در این بخش به اجرای فرمهای سنتی چینی همراه با دربرگیری انعطاف، استحکام، استقامت و تمرکز استفاده می‌شود. این بخش به زیرشاخه‌های متعددی برای نمایش فرمهای تالو تبدیل شده است که همه آنها در همان مجموعه تالو گردآوری شده‌اند و به عنوان پیکره‌ای واحد از آنها در مسابقات استفاده می‌شود. فعالیت زهرا کیانی از سال ۲۰۱۰ و کسب ۱۷ مدال قهرمانی، او را تبدیل به پر افتخارترین تالو کار ایران کرده است.

 

سین:خودت را معرفی کن و بگو متولد چه سالی هستی و در کجای اصفهان ودر چه محله ای به دنیا آمدی؟

جیم:من زهرا کیانی هستم متولد سال ۱۳۷۸و در یکی از روستاهای شهرکرد به دنیا آمدم.

سین: در چند سالگی به ووشو علاقه مند شدی؟

جیم:حدود ۷-۸ سالگی بود که این رشته توسط یکی از دوستانم به من معرفی شد.

سین: کسی در خانواده ات ووشو کار بود؟

جیم: خیر، من در ابتدا در رشته ی ژیمناستیک فعالیت داشتم تا اینکه یکی از دوستانم این رشته را به من معرفی کرد و من پس از دیدن این رشته و آشنایی با آن به ووشو علاقه مند شدم.

سین:اولین سالی که در مسابقات جهانی شرکت کردی چند ساله بودی؟

جیم:حدودا ۱۰ سالم بود که در مسابقات جهانی سنگاپور شرکت کردم.

سین:اولین مدالی که در مسابقات جهانی کسب کردی در کدام مسابقات بود و چه حسی داشتی ؟

جیم:خب قطعا خیلی خوشحال بودم مسابقات جهانی سنگاپور بود که اولین اعزام من در تیم ملی محسوب می شد و حدودا ۱۰ ساله بودم و مدال نقره کسب کردم که برایم خیلی خوشایند بود.

سین:در کنار ورزش درس هم می خوانی درست چطور است؟

جیم:بله قطعا درس برای من اهمیت زیادی دارد ، درسم هم خوب است دیگر…

سین:به چه رشته ای تحصیلی علاقه مندی و در چه درسی قوی تر هستی؟

جیم:من فکر می کنم که به رشته ی تجربی علاقه ی بیشتری دارم و در درس زیست خیلی قوی هستم

سین:در آینده چه رشته ای را در دانشگاه ادامه میدهی و رشته ی ورزشی ووشو را هم ادامه خواهی داد؟

جیم:انشاالله در دانشگاه پزشکی را ادامه می دهم و خب قطعا رشته ی ووشو را هم ادامه خواهم داد.

سین:عکس العمل دوستانت نسبت به موفقیت هایت چگونه است ؟حسودی می کنند؟

جیم:اتفاقا دوستانم به من خیلی کمک می کنند خیلی هم خوشحال می شوند از اینکه من مدال می آورم مثلا سال گذشته حدود سه ماه از مدارس را نبودم و دوستانم و پدرومادرم در درس هایم خیلی کمک کردند و باعث شدند که من درس هایم را بهتر بخوانم .

سین:خاطره انگیز ترین و جذاب ترین مدالی که آوردی کی کجا و چه رنگی بود؟

جیم:سال گذشته بود که دو مدال طلا و یک مدال برنز کسب کردم که یکی از مدال های طلایی که گرفتم در فرم چانگ چوآن بود و اولین نفری بودم که از ایران توانسته در این فرم مدال طلا کسب کند در مسابقات جهانی ترکیه بود.

سین:در حال حاضر چه رتبه ای را در جهان توانسته اید کسب کنید؟و امسال در چه رتبه ای هستیم؟

جیم:رتبه داریم ولی ممکن است هر سال رتبه ها تغییر کند، امسال هم هنوز به مسابقات نرفتیم انشالله ۱۲ مرداد ماه امسال به مسابقات آسیایی چین میرویم که خب بستگی دارد آنجا چگونه فعالیت کنیم البته رده ی سنی ام عوض شده و در رده ی سنی جوانان فعالیت می کنم که قطعا کارم خیلی سخت تر می شود ولی درکل ایران رتبه ی دوم در جهان را دارد

سین:چه قدر به تفریح کردن علاقه داری؟اصلا وقت میکنی که تفریح کنی؟

جیم:خیلی، همین که به مسابقات خارج از کشور می رویم یک تفریح است البته استرس مسابقات هست اما بالاخره بعد از مسابقات حدود یک روز در آن شهری که هستیم گردش می کنیم.

سین:چند تا خواهر و برادر داری؟

جیم: من تک فرزند هستم

سین:یک خاطره در مسابقات؟

جیم:ما در مسابقات جهانی ترکیه بودیم.من هم صبح مسابقه داشتم هم بعد ازظهر.بعد از اینکه مسابقه ی اولم را در صبح انجام دادم سر مربی ام ترجیح دادند که من به هتل بروم و تا بعد از ظهر استراحت کنم.وقتی که ما در راه برگشت به سمت هتل بودیم راننده ی تاکسی به زبان ترکی صحبت می کرد در ضمن من در روستایی به دنیا امدم که مردمش ترک زبان هستند ، خانمی که همراه من آمده بود و حراست ما بودند از من خواستند که از راننده بپرسم وقتی که میخواهیم با همین تاکسی به محل مسابقات برگردیم چه قدر باید پول بدهیم من این سئوال را از راننده پرسیدم ولی درست متوجه نشد و در پاسخ به من گفت۶۰ دلار ، من و آن خانوم فکر کردیم که پول برگشتن مارا می گوید در صورتیکه منظور راننده پول آمدن ما بود. وما فکر میکردیم پول آمدن را کسی پرداخت کرده و ما از ماشین پیاده شدیم و پول را ندادیم راننده ی تاکسی دنبال ما افتاد و کار به جاهای حساس کشید تا اینکه پلیس و رییس فدراسیون آمدند و مساله را حل کردند .

سین:معلم ها و مدیر ایرادی نمیگرند که اول درس و بعد ورزش؟هرچند تو کلی افتخار افرینی میکنی؟

جیم:ایراد که می گرفتند اما خب انتظار دارند که من در مدرسه بیشتر فعالیت کنم

سین:اولویت اولت درس یا ورزش؟

جیم:هر دو من اولویتی خاصی برایشان قائل نیستم

سین:شرایط فدراسیون چطور است به شما رسیدگی می کنند؟

جیم:خدارا شکر فدراسیون برای هر مدالی که میگیریم پاداش میدهد و با وجود اینکه در حال حاضر فدراسون شرایط بدی دارد اما باز هم برای ما اردوهای خوبی برگزار می کند.مثلا همین اردوی ماکائو با اینکه خیلی پر هزینه بود اما باز هم فدراسیون برای ما فراهم کرد درصورتیکه بیشتر کشورها به علت شرایط بد فدراسیونشان به این اردو نیامدند.

سین:حرف آخر زهرا کیانی و آرزو برای هم سن و سالانش؟

جیم: انشاالله که همه ی نوجوانان موفق باشند و هیچ وقت خودشان را دست کم نگیرند و خودشان را باور داشته باشند. من اینجا جا دارد که از از فدراسیون ووشو تشکر کنم خانم نظری وبه ویژه آقای علی نژاد که با وجود شرایط سخت فدراسیون اردوهای خیلی خوبی را برای ما تدارک دیدند انشاالله که بتوانیم در این مسابقا ت موفق شویم .

myportal

۳۰ مرداد ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی