فاکتورهای معاینه فنی چیست؟
سعيد قيصر در يک برنامه راديويي درباره « معاينه فني خودروها و چالشهاي آن» گفت: بعد از راه اندازي سامانه ملي يکپارچه معاينه فني، محدوديت ها افزايش يافته است، گفت: امور معاينه فني خودرو در سالهاي قبل بر اساس سياستهاي محلي مديريت و در اين باره جزيرهاي رفتار و اعمال نظر ميشد.
وي افزود: در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هيئت دولت، وزارت کشور مکلف شد تا سامانه ملي يکپارچه معاينه فني را راه اندازي کند و تمامي مراکز معاينه فني تحت مديريت اين سامانه عمل کند. از آن تاريخ به بعد محدوديت ها در مراکز معاينه فني و دقت نظر بيشتر شد و حتي اعمال قانون صورت گرفت و به صورت يکپارچه تمامي مراکز معاينه فني بر اساس يک حدود مجاز عمل کردند.
قيصر در خصوص رد شدن خودروها از معاينه فني اظهار کرد: اين مسئله تاثير بسزايي داشت و اگر به ازاي هر ۱۵ خودرو يک مردودي داشتيم، اکنون به ازاي هر شش خودرو يک خودرو داريم. اين آمارها نشان ميدهد که اعمال قانون و يکپارچگي مطلوب و نتيجه بخش بوده است.
مدير امور اجرايي معاينه فني خاطر نشان کرد: البته در رفتار و عملکرد مراکز ما ايراداتي وجود دارد و قطعا اين خطاها را به صفر نرساندهايم اما به جرات مي توان اعلام کرد که توانسته ايم خطا را چه سهوا و چه عمدا در مراکز معاينه فني به زير پنج درصد برسانيم.
وي با اشاره به سامانه سيمفا بيان کرد: سيمفا سامانهايست که مردوديها را آناليز ميکند، اکنون بيشترين مردوديهاي ما نيسان، پرايد و پژو هستند که از ناحيه ايمني مردود ميشوند.
قيصر با بيان اينکه در حال حاضر عملکرد خودروسازان زير ذرهبين سامانه سيمفا است، تصريح کرد: سامانه يکپارچه معاينه فني، تمام نتايج آزمونها را تحليل و پردازش مي کند، اين اتفاق براي تحکيم حقوق شهروندي و دفاع از حقوق مردم است و ميتوان اطلاعات و عملکرد خودروسازها را به اطلاع مردم رساند تا آنها در جريان کيفيت خودروهايي که استفاده مي کنند قرار بگيرند.