شرایط و مدارک دریافت ویزای انفرادی عراق اربعین ۹۷ فوری بدون معطلی

شرایط و مدارک دریافت ویزای انفرادی عراق اربعین ۹۷ فوری بدون معطلی

نحوه دریافت ویزای عراق برای اربعین ۹۷ آموزش دریافت ویزای انفرادی عراق مدارک لازم اخذ ویزای فوری عراق اربعین ۹۷

شرایط گرفتن ویزای انفرادی عراق چیه چجوری باید ویزای انفرادی عراق رو بگیریم چطور برای ویزای انفرادی عراق اربعین ۹۷ ثبت نام کنیم

شرایط و مدارک دریافت ویزای انفرادی عراق اربعین 97

با توجه به نزدیک شدن به اربعین و تمایل هزاران نفر به بزرگ ترین پیاده روی جهان در عراق، تعداد افرادی که برای ویزای عراق ثبت نام می کنند، بالا رفته است. قبلاً هزینه ویزای عراق برای اربعین ۹۷ مبلغ ۳۷۷٫۸۰۰ تومان تعیین شده بود که حال به ۳۸۷ هزار تومان رسیده است.

رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه گفته بود که آنچه در سامانه سماح (ثبت‌نام سفر اربعین) اعلام شده مبنای ویزای عراق است که به «ریال» و نه دینار یا دلار دریافت می‌شود و معادل ۴۱ دلاری است که بین دولت ایران و عراق توافق شده و با موافقت بانک مرکزی با ارز حدود ۸ هزار تومان محاسبه شده است که حدود ۳۸۶ هزار و ۲۶۷ تومان می‌شود.

گذرنامه شما برای سفر به عراق باید ۶ ماه اعتبار داشته و ۲۰ نمایندگی عراق در سراسر ایران برای صدور ویزا ایجاد شده است. هیچ ویزایی در مرز صادر نمی شود و تا ۵ روز پیش از سفر می توانید ویزا دریافت کنید. زائران آگاه باشند اگر هزینه ویزا کمتر یا بیشتر از این مبلغ بود، آن ویزا حتما درست نیست.

ویزا عراق برای چه شهرهایی صادر می شود؟

امسال در ۲۰ نمایندگی، ویزای عراق صادر می‌شود که این دفاتر در شهرهای اصفهان (۲ دفتر)، شیراز، آبادان، سوسنگرد، یزد، کرج، ایلام، کرمان، قم، ساری، تبریز، رشت، اراک، اردبیل، بندرعباس، بیرجند، بوشهر، گلستان و همدان واقع شده و در کنار سه کنسولگری اهواز، کرمانشاه و مشهد و سفارت عراق در تهران برای اربعین به صدور ویزا اقدام می‌کنند.

ویزای عراق در مرزها صادر نمی‌شود و این امکان فقط برای بومی‌های آن منطقه فراهم خواهد شد. بنابراین زائران به انگیزه دریافت ویزا در لحظه آخر و هنگام خروج از کشور، در نقاط مرزی ازدحام نکنند. در تفاهم‌نامه با طرف عراقی ذکر شده هر شرکت عراقی که قصد دارد خدمات ویزا در اربعین ارائه دهد، باید از سامانه «سماح» اقدام کند و مانند گذشته نمی‌تواند مستقل عمل کند.

انواع ویزای کشور عراق

مرجع صادرکننده ویزای عراق برای شهروندان ایرانی، سفارت عراق واقع در تهران است. سفارت عراق با توجه به درخواست متقاضیان، ویزاهای مختلفی مانند ویزای زیارتی و ویزای متعدده یا اعتیادیه (ویزای کار کشور عراق) را صادر می‌کند.

ویزای زیارتی این کشور که بیشترین متقاضی را در ماه‌های محرم و صفر داشته خود نیز به دو نوع ویزای انفرادی و گروهی تقسیم بندی می‌شوند.

ویزای اعتیادیه: این ویزا معمولاً برای افرادی صادر می‌شود که مشغول اجرای پروژه­های اقتصادی و تجاری در خاک عراق هستند که مدت اعتبار این نوع ویزا سه ماه است. ویزای اعتیادیه، ویزای یک بار ورود است یعنی دارندگان آن فقط یک بار می‌توانند وارد عراق شده و سپس خارج شوند.

ویزای متعدده: معمولاً به افرادی تعلق می‌گیرد که مسئول اجرای پروژه­ای تجاری یا اقتصادی در خاک عراق هستند. اعتبار ویزای متعدده نیز مانند ویزای اعتیادیه سه ماه است اما دارندگان ویزای متعدده برخلاف دارندگان ویزای اعتیادیه میتوانید چندین مرتبه وارد خاک عراق شوند.

ویزای زیارتی انفرادی: این نوع ویزا یک بار ورود است و مدت اعتبار آن سه ماه می‌باشد. مدت اقامت مجاز دارندگان این نوع ویزا در عراق حداکثر یک ماه است.

ویزای زیارتی گروهی: این ویزا برای یک گروه به صورت دسته جمعی صادر می‌شود؛ یعنی دارندگان ویزای گروهی نمی‌توانند تک تک وارد عراق شده یا از آن خارج شوند؛ بلکه ملزم به سفر کاروانی هستند. ویزای گروهی هم مانند ویزای انفرادی، یک بار ورود است و سه ماه انقضا دارد. دارندگان این نوع ویزای زیارتی نیز حداکثر یک ماه می‌توانند در عراق اقامت داشته باشند.

شرایط و مدارک دریافت ویزای انفرادی عراق اربعین 97

نحوه اخذ ویزای فوری عراق

مدارک لازم برای اخذ ویزای عراق

اصل پاسپورت (حداقل شش ماه از اعتبار آن باقی مانده باشد)

دو قطعه عکس ۴*۳ با زمینه سفید

ویزای فوری عراق (ویزای انفرادی): متقاضیان اخذ ویزای فوری عراق انفرادی به جای مراجعه به سفارت این کشور باید به سازمان مرکزی کارگزاری امور زیارتی استان تهران مراجعه کنند و پس از ارائه مدارک لازم درخواست اخذ ویزای انفرادی بدهند.

سازمان کارگزاری امور زیارتی پس از دریافت مدارک و درخواست، آنها را به سفارت عراق ارسال کرده و سفارت پس از بررسی مدارک دریافتی به صدور ویزا اقدام می‌نماید. (در صورت وجود نقص در مدارک ویزا صادر نگردیده و متقاضی برای رفع نواقص یه سفارت عراق رجوع نماید).

زمان اخذ ویزای فوری عراق (انفرادی): ۴۸ تا ۷۲ ساعت کاری

ویزای فوری عراق (گروهی): متقاضیان اخذ ویزای گروهی عراق نیز از مراجعه به سفارت این کشور بی نیاز هستند. جهت دریافت ویزای گروهی بایستی ابتدا در سایت سامانه سماح ثبت نام و اطلاعات تمام اعضای گروه را ثبت کرد.

شرکت سماح بعد از تایید درخواست، با متقاضی تماس گرفته تا با مراجعه حضوری به شرکت، مجوز اخذ ویزای گروهی را دریافت کند. در مرحله بعد متقاضی باید با مراجعه به سازمان مرکزی کارگزاری امور زیارتی و ارائه مدارک تمام اعضای گروه، تقاضای اخذ ویزای گروهی دهد. کارگزاری امور زیارتی استان تهران، مدارک دریافتی را به سفارت عراق فرستاده و سفارت پس از تایید مدارک، ویزای گروهی را صادر می‌کند.

نکته: اگر نقصی در مدارک وجود داشته باشد از صدور ویزا خودداری می‌کند تا متقاضی به سفارت مراجعه نماید و برای رفع مشکل اقدام کند. توجه داشته باشید که حتی اگر فقط مدارک یکی از اعضا هم ایراد داشته باشد؛ ویزا صادر نخواهد شد؛ مگر اینکه فرد مذکور را از فهرست حذف کنید یا مشکل موجود را برطرف نمایید.

محمد امین اکرمی

۱۵ مهر ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی