آیا صابون‌ها معجزه می‌کنند؟

 

برخی تبلیغات در مورد انواع صابون‌ها توجه ما را به خود جلب کرده و باعث تشویق ما به خریداری و استفاده از آن ها می شوند آیا این تبلیغات واقعی و حقیقی هستند؟انواع صابون های جامد و گیاهی یا دارویی چه برتری بر یکدیگر دارند؟ مواد تشکیل دهنده این صابون ها چه تاثیراتی بر پوست ما میگذارند. چگونه می توانیم بهترین صابون را تهیه کنیم؟ ویژگی های یک صابون خوب را در این مطلب خواهید خواند.

صابون خرچنگ، کوسه، حلزون و شترمرغ كدام بهتر است؟

 

صابون خرچنگ دوست داريد يا صابون كوسه؟ شايد هم عاشق صابون‌های شترمرغ شده‌اید. اين صابون‌های حيواني چند سالي است كه وارد زندگي ما ایرانی‌ها شده‌اند و حالا بيشتر اوقات هنگام ورق‌زدن روزنامه‌ها يا گشتن در اينترنت چشم‌مان به تبلیغی می‌افتد که در آن خواص بی‌نظیر صابون‌ها با عناوین مختلف و زيبا به نمایش گذاشته می‌شود؛ صابون‌هایی مدعي که تمام لک‌ها، جوش‌ها و چروک‌ها را از بین می‌برند و پوست شما را مانند پوست یک نوزاد نرم و لطیف می‌کنند. حتی برخی از آن‌ها مدعی‌اند که می‌توانند سلولیت را از‌بین‌برده و باعث لاغری شوند! اما این تبلیغات تا چه حد قابل‌اعتماد است؟ آیا واقعا چنین صابون‌هایی با چنين خصوصيات معجزه‌آسایی وجود دارد؟

صابونی که تمام مشکلات پوست را از بین می‌برد

مهم‌ترین نکته در استفاده از صابون، منطبق‌بودن آن با پوست است. برای مثال کسی که پوستش چرب بوده، باید از صابون مخصوص پوست چرب و کسی که پوستش خشک است باید از صابون مخصوص پوست خشک استفاده کند. گاهی اوقات تبلیغاتی را می‌بینیم که در آن‌ها انواع و اقسام صابون‌ها با عنوان صابون کوسه، خرچنگ، حلزون، شترمرغ و… با خواص فوق‌العاده و باورنکردنی نمایش داده‌شده و مدعی هستند که تمام مشکلات پوستی اعم از لک‌ها، چروک‌ها و جوش‌ها را از‌بین‌برده و پوست را به سفیدی برف روشن می‌کنند. اگر در مورد این تبلیغات منطقی فکر کنیم، می‌بینیم که مگر چقدر خرچنگ در دسترس است که بتوان آن‌ها را گرفت و عصاره‌شان را وارد صابون کرد؟ اصلا بر فرض که این کار هم با موفقیت انجام شود، اما خاصیت آن واقعا چیست و اصلا روي آن تحقيق صورت گرفته است؟ حتي اگر هم اثری داشته باشد، موقتی خواهد بود؛ بنابراین این صابون‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند تا جنبه طبی و درمانی.

از صابون انتظار معجزه نداشته باشید

جدا از صابون‌هایی که با عصاره جانوران تهیه می‌شوند، صابون‌های ویتامینه نیز از طرفداران بسیاری برخوردار هستند. درواقع مصرف این صابون‌ها مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما نباید از آن‌ها انتظار معجزه داشت. برای مثال اگر قرار بود با استفاده از صابون کوسه یا خرچنگ تمام لک‌های صورت از بین برود، پس تمام افراد از این صابون‌ها استفاده می‌کردند و دیگر حتی یک فرد با پوست لک‌دار هم در جامعه پیدا نمی‌شد! باید منطقی فکر کرد. اگر این صابون‌ها تمام مشکلات پوستی را از بین می‌برند، پس چرا بسیاری از افراد هنوز به‌دنبال راه‌حل برای از‌بین‌بردن مشکلات پوستی‌شان هستند؟ در خرید صابون مهم این است که با پوست مطابقت و سازگاری داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است فرد دچار مشکل شود.

صابون بچه نیز همیشه طرفداران خود را داشته است. این صابون خنثی است؛ یعنی نه خشک می‌کند و نه چرب؛ بنابراین برای پوست‌های حساس مناسب است.

در مورد شامپوی بدن نیز باید به انطباق آن با پوست توجه كرد. اگر محصولی باعث خارش یا خشکی پوست می‌شود، نشانه این است که با پوست‌تان سازگاری ندارد.

صابون‌های جامد از يك جهت بهتر از مایع‌ها هستند

به‌طور متوسط نباید بیشتر از دو بار در روز پوست صورت را با صابون شست. کسانی هم که پوست چرب دارند، حداکثر ۳بار در روز می‌توانند از صابون استفاده كنند. افرادی که دارای پوست خشک هستند، نبايد زیاد از صابون استفاده کنند و بهتر است پوست خود را با آب معمولی بشویند و تنها هفته‌ای ۲بار از صابون مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنند. در صورت تمایل می‌توان برای پاک‌کردن آرایش از محصولات پاک‌کننده مطابق با پوست نیز استفاده كرد، پس از استفاده از شیرپاک‌کن می‌توان صورت را با آب ولرم شست‌وشو داد، البته برخی از محصولات پاک‌کننده نیازی به شست‌وشو ندارند و بعدازآن نیز می‌توان از کرم‌های نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده مخصوص پوست خود استفاده کرد. دستمال‌های آرایش پاک‌کن نیز مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما اگر باعث آلرژی شوند دیگر نباید از آن‌ها استفاده کرد. اصولا هرقدر ماده خارجی کمتری به پوست زده شود، بهتر است. بین صابون‌های جامد و مایع نیز صابون‌های جامد بیشتر مورد تائید هستند؛ زیرا احتمال ایجاد آلرژی با استفاده از صابون‌های مایع بیشتر است.

فقط برای موارد خاص

صابون آنتی‌باکتریال همان‌طور که از اسمش پیداست برای موارد خاص باید استفاده شود؛ مثلا برای از‌بین‌بردن جوش‌ها می‌توان از آن استفاده كرد، اما نباید همیشه و برای تمام بدن آن را به کار برد. اگر جایی هستید که به آب و صابون دسترسی ندارید، می‌توانید از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید، مگر این که به آن‌ها حساسیت داشته باشید.

برای پاک‌شدن پوست با صابون‌های معمولی لازم نیست کف صابون مدت معینی روی پوست باقی بماند، اما در مورد صابون‌های آنتی‌باکتریال بهتر است مدت بیشتری پوست را با آن شست‌وشو داد. در مورد صابون‌های قدیمی دست‌ساز موجود در بازار نیز اگر مواد به‌کاررفته در آن‌ها کاملا طبیعی و با رعایت نکات بهداشتی تهیه شده باشند، مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌کنند. نکته این‌جاست که این صابون‌ها معمولا استاندارد نیستند و نمی‌توان از مواد به‌کاررفته در آن‌ها اطمینان حاصل كرد. گاهی‌اوقات نیز اندازه قالب‌های‌شان با یکدیگر متفاوت است، اما اگر از بهداشتی و طبیعی‌بودن مواد آن‌ها اطمینان دارید، می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین صابون کدام است؟

صابون بهترین و بدترین ندارد، مهم سازگاری آن با پوست است. ممکن است فردی صابون بادام و فرد دیگری صابون آلوئه‌ورا برايش مناسب باشد. البته تمام این صابون‌ها باید استاندارد بوده و از لحاظ بهداشتی تائید شده باشند. تفاوتی ندارد که صابون از کدام کشور وارد شود، تنها مهم اين است كه باید توسط وزارت بهداشت بررسی شده باشد. البته لازم به ذکر است که صابون‌های ساخت کشور ایران از لحاظ کیفیت در سطح بالایی قرار دارند و نیازی نیست که حتما از صابون‌های خارجی استفاده كرد.

myportal

۳۰ مرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی