۵ نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای

امروزه با وجود برنامه اینستاگرام همه ی مردم عادی که کمی ایتعداد عکاسی داشتند هنر خود را به کار بستند و در کوچه و خیابان شروع به عکاسی کرده اند. در کل در کشوری مثل ایران در کوچه و خیایان کلی سوژه برای عکاسی وجود دارد و فقط حوصله گشتن در خیابان را میخواهد. این ژانر از عکاسی معمولاً داوطلبانه و بدون نیاز به مجوز خاصی انجام می گیرد. نکته مهم عکاسی خیابانی این است که سوژه نباید از تصویربرداری اطلاعی داشته باشد تا ثبت تصویر در طبیعی ترین حالت ممکن باشد. در ادامه برای شما ۵ نکته آماده کرده ایم که عکس شما را بهتر و زیباتر میکند.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای

– انتخاب بهترین لنز

یکی از فاکتورهای مهم در عکاسی خیابانی، انتخاب لنز مناسب است. بسیاری از افراد ممکن است در اولین انتخاب به دنبال لنز تله فتو بروند؛ اما غافل از این که توجه مردم با دیدن لنزی بزرگ جلب می شود و دیگر نمی توان نام عکاسی خیابانی را روی این کار نهاد. اگر می خواهید زیاد جلب توجه نکنید، باید یک لنز واید انتخاب کنید و به دل سوژه ها بزنید. این کار باعث می شود تا بتوانید تصاویری ثبت کنید که شلوغی و تلاطم زندگی شهری را به خوبی نشان دهد. بسیاری از عکاسان خیابانی حتی به جای دوربین های دی اس ال آر از دوربین های کامپکت استفاده می کنند که سبک و جمع و جور هستند و می توانند پاسخگوی بسیاری از نیازهای اولیه برای عکاسی خیابانی باشند.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای


۲– تنظیمات دوربین

آسان ترین و سریع ترین تنظیمات موجود برای عکاسی خیابانی را می توان در حالت AV یا همان اولویت گشادگی دیافراگم یافت. در این حالت خود کاربر به صورت دستی گشادگی دیافراگم و ISO را تعیین می کند و سرعت شاتر را هم خود دوربین به طور خودکار و متناسب با دیگر پارامترها تنظیم می کند. تنظیمات معمول برای یک روز آفتابی شامل f/16 و ISO بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ است. در این حالت اگر دوربین سرعت شاتری سریع تر از یک دویستم ثانیه را برگزیند، یعنی شرایط خوب است و می توانید عکاسی را شروع کنید.

در غیر این صورت، اگر سرعت شاتر دوربین کندتر از یک هشتادم ثانیه باشد، به احتمال زیاد با تصاویر ثبتی تار مواجه خواهید شد. برای غلبه بر این مشکل هم تنها چاره زیاد کردن ISO یا گشادگی دیافراگم است. اگر هم مبتدی هستید می توانید از همان ابتدا حالت خودکار یا برنامه ای دوربین را انتخاب کنید و با این تنظیمات درگیر نشوید. در این حالت هم می توانید با استفاده از پارامتر EV، نور را به دلخواه تنظیم کنید.

گرچه حالت خودکار دوربین می تواند در شرایطی که وقت تنظیم کردن به صورت دستی را ندارید، کمک حال شما باشد، اما استفاده از این حالت در نور کم پیشنهاد نمی شود؛ چراکه سرعت شاتر پایین می آید و نمی توان تصاویری ثبت کرد که به اصطلاح فریز شده باشند.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای


۳– به سوژه نزدیک شوید

درست برخلاف لنزهای تله، استفاده از یک لنز واید به شما این امکان را می دهد که به خوبی به سوژه ها نزدیک شوید و این احساس را تلقی می کند که عکاس در لحظه و در مکان بوده و توانسته حس موجود در فضا را به خوبی به تصویر بکشد. بهترین تصاویر خیابانی همیشه موقعی ثبت شده اند که عکاس به دل جمعیت و شلوغی زده و توانسته سوژه های نابی پیدا کند. به تعبیری دیگر در این تصاویر حتی در مواقعی عکاس به قدری به سوژه نزدیک می شود که تنها چند سانتی متر با آن فاصله دارد.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای


۴– دوربین را با خود به همه جا ببرید

در یک کلام باید بگوییم عکاسی خیابانی زمان و مکان نمی شناسد! در این سبک هیچ سوژه ای منتظر عکاس نیست تا از راه برسد و آن را به تصویر بکشد. می توان گفت عکاسی خیابانی، عکاسی لحظه هاست و فرصتی است برای به اشتراک گذاری چیزی که عکاس با چشمانش می بیند. دروازه ای است از چشمان عکاس به چشمان مخاطب و یک عکاس حرفه ای نمی تواند به سادگی از کنار سوژه های لحظه ای عبور کند؛ پس باید دوربینش را جزئی از خود بداند.

با این اوصاف می توان اصطلاح «لحظه طلایی» را به این مواقع اطلاق کرد که در آن لحظه، عکاس فقط چند صدم ثانیه فرصت ثبت سوژه را دارد.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای


۵– به ندای درونی تان اهمیت ندهید!

بعضی از عکاسان با پدیده ای به نام ترس از سوژه دست و پنجه نرم می کنند که آن ها را از وارد شدن به این سبک بازمی دارد. این ترس چیزی نیست جز این که هنگام عکاسی، سوژه خشمگین شود، عکاس را تهدید جانی کند و یا حتی با پلیس تماس بگیرد. این ها همه منطقی به نظر می رسند اما می توان با به کارگیری روش هایی بر این ترس غلبه کرد.

برای شروع می توانید به جای ایستادن در وسط خیابان با دوربینی در دست که سوژه ها را می ترساند، در پیاده روها و کافه ها جایی را برای نشستن انتخاب کنید و منتظر عبور سوژه ها باشید. با این کار کم تر موردتوجه مردم قرار خواهید گرفت و آسایش بیشتری برای عکاسی خواهید داشت.

راه دیگری که می توان پیشنهاد کرد این است که هنگام عکاسی، از هندزفری استفاده کنید و به موسیقی گوش فرا دهید. این کار باعث آرامش بیشتر می شود اما مبتدیان باید با مراقبت بیش تری به مکان های شلوغ و پرجمعیت بروند تا از گزند خطرات احتمالی در امان باشند.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای

myportal

۵ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی