راز تکثیر کردن گل حنا سایه دوست

FD10226WH.jpg

گل حنا سایه دوست یکی از زیباترین گلهایی می باشد که تا به حال دیده اید حال ما برای شما نحوه ی گل حنا سایه دوست را در این بخش از سایت قرار داده ایم.

گل حنا سایه دوست

نام علمی:Impatiens walleriana

نام انگلیسی:   Bizzy lizzy, Impatiens  

خانواده: گل بی صبریان (Balsaminaceae)

گل حنا سایه دوست

گل حنا سایه دوست یا به اختصار گل حنا یکی از رایج ترین گیاهان یکساله کاشت باغچه ای در آمریکای امروزی است. علت آن رشد آسان و گلدهی بی وقفه در مکان های نیمسایه است که در این زمینه همتایی ندارد. زادگاه آن شرق آفریقا است و در مناطقی که سرما ندارد گیاهی چند ساله است و نگهداری گل حنا در داخل آپارتمان با توجه به سایه دوست بودن آن امکان پذیر است.گل حنا مهمترین گونه از جنس Impatiens است که شامل حدودا هزار گونه گیاه گل دهنده است. گل حنا های امروزی با دورگه گیری های زیادی که در آن انجام شده، تنوع بسیاری پیدا کرده اند. تنوع رنگ ها در آن زیاد است و غیر از زرد و آبی که در آن وجود ندارد طیف هایی از رنگ های صورتی، قرمز، بنفش، صورتی، نارنجی، سفید و دورنگ است.بر اساس ارتفاع ارقام مختلفی تولید شده که در سه گروه ۲۵-۲۰ سانتیمتر و ۳۰-۲۵ سانتیمتر و ۶۰-۳۰ سانتیمتر قرار گرفته اند.برگ های این گیاهان ۱۲-۳ سانتیمتر طول و  ۵-۲ سانتیمتر پهنا دارند. حالت قرار گرفتن برگ ها بر روی ساقه متناوب است و در نزدیکی راس گیاه متقابل می شود.قطر گل ها ۵-۲ سانتیمتر است و غالب گل ها پنج عدد گلبرگ دارند وشکل گل ها تخت هست. همچنین نمونه هایی از این گیاه هم هست که دارای گلبرگ های زیاد و شبیه گل رزی کوچک است. گلدهی آن از اواخر بهار شروع  می شود و تا شروع سرما ادامه دارد..میوه های این گیاه کپسولی شکل است و در اثر تماس دست، همانند یک انفجار، بذرها را به چند متر دورتر پرتاب می کند.گاهی ساقه های این گیاه بسیار بلند و بدون گل می شود که در این حالت به شرطی که ۱۵-۱۰ سانتیمتر از ساقه باقی بماند، نیمی از آن را کوتاه می کنند تا گیاه به تولید گل بیشتر تحریک شود.این گیاه به بیماری “سفیدک پودری گل حنا” مستعد است که نشانه آن پوشش سفید رنگی در پشت برگ ها می باشد. گیاه آلوده را از دیگر گیاهان جدا کرده و از بین می برند و از آن خاک برای کشت دوباره گل حنا استفاده نمی کنند.

نیازمندی های محیطی

خاک:

بهترین نتیجه را در خاک هایی غنی از مواد آلی با زهکش خوب و کمی اسیدی دارد. خاک مناسب آن خاکی است که هم آب اضافه در آن نماند و هم رطوبت خود را سریع از دست ندهد. بنابر این استفاده از پیت ماس در بستر کشت مفید است. کوددهی ماهانه در فصل رشد باعث گلدهی بیشتر می شود.

آبیاری:

این گیاه به خاکی مرطوب و آبیاری منظم نیاز دارد. نسبت به خاک غرقابی و خیس مقاوم نیست و خشکی کشیدن گیاه نیز موجب کاهش گلدهی و ریزش برگ ها می شود.

نور:

همانطور که از اسم این گیاه (حنا سایه دوست) مشخص است، مکان کاشت این گیاه باید جایی باشد که حداکثر ۶ ساعت در روز در معرض مستقیم آفتاب قرار گیرد. بهتر است که این آفتاب مستقیم در صبح باشد و عصر ها گیاه در سایه قرار گیرد. از محاسن این گیاه گلدهی در نیم سایه است و نسبت به سایه کامل هم مقاوم است.

دما:

هنگام رشد و گلدهی بهتر است که دما به زیر ۱۶ درجه نزول نکند. گرمای زیاد موجب کاهش گلدهی و ریزش گل ها می شود و به همین دلیل در فصل گرما هر چه مکان گیاه از سایه بیشتری برخوردار باشد، عمر گل ها طولانی تر است.

تکثیر

به آسانی با کاشت بذر تکثیر می شود.

منبع: گل و گیاه

myportal

۴ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی