آیا ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد؟ واکنش آمریکا به این تهدید چه بود؟

آیا ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد

آیا ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد؟

چندی پیش رئیس جمهور امریکا یعنی ترامپ مدعی شد که نخواهد گذاشت حتی یک قطره نفت از ایران به کشورهای دیگر صادر شود و پاسخ رئیس جمهور کشورمان در این باب، سوژه رسانه های خارجی شد. حسن روحانی در پاسخ به صحبت های ترامپ گفت : نفت ایران صادر نشود یعنی نفت منطقه هم صادر نمی‌شود.

تعداد زیادی از رسانه های خارجی و داخلی این سخن رئیس جمهور روحانی را اینگونه تعبیر کردند که مهمترین آبراه نفتی جهان یعنی تنگه هرمز بسته خواهد شد. حال در ادامه بررسی می کنیم آیا ایران واقعا توان بستن تنگه هرمز را دارد؟

تنگه هرمز که روزانه یک سوم از نفت جهان از طریق آن ترانزیت می شود، یک آبراه استراتژیک است که تولید کنندگان نفت خاورمیانه را به بازارهای مهم نفتی در آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی و سایر مناطق متصل می سازد.

بسته شدن تنگه هرمز و پیامدهای آن

خبرگزاری انگلیسی رویترز در واکنش به سخنان حسن روحانی می‌نویسد: باریک ترین نقطه عبور از تنگه هرمز ۲۱ مایل عرض دارد، اما عرض مسیر قابل کشتیرانی آن در هر جهت تنها دو مایل است.

بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۶ روزانه ۱۸٫۵ میلیون بشکه نفت از این تنگه ترانزیت شده که ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش داشته است. این رقم معادل ۳۰ درصد کل نفت خام و سایر مایعات ترانزیتی جهان از مسیر دریا بوده است.

بر اساس تحلیل های نفتی موسسه وورتکسا، نفت خام و میعانات ترانزیتی از تنگه هرمز در سال ۲۰۱۷، حدود۱۷٫۲ میلیون بشکه در روز و در نیمه نخست سال ۲۰۱۸، حدود ۱۷٫۴ میلیون بشکه در روز برآورد شده است.

بخش عمده نفت صادراتی کشورهای عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از طریق این تنگه به بازارهای جهانی ارسال می شود. این تنگه همچنین مسیر عبور تقریبا کل ال ان جی صادراتی قطر است.

در طول جنگ ۸ ساله ایران و عراق، دو طرف جنگ به دنبال اختلال در صادرات نفت طرف مقابل بودند. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، وظیفه خود را حفاظت از کشتی های تجاری عبوری از این منطقه اعلام کرده است.

واکنش مقام آمریکایی نسبت به بسته شدن تنگه هرمز

رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه در پاسخ به تهدیدهای مقام‌های آمریکایی که خواستار رساندن صادرات نفت ایران به صفر شده بودند گفت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که میخواهند به طور کامل جلوی صادرت نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.»

«بیل اربن»، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت نیروهای آمریکایی و متحدان منطقه‌‌ای این کشور «آماده تضمین آزادی تردد دریایی و گردش آزاد تجارت حسب مجوزهای قوانین بین‌الملل هستند.»

 

محمد امین اکرمی

۱۹ تیر ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی